رهایی بازار آهن از بلاتکلیفی

کاهش و ثبات قیمت بازار آهن
رهایی بازار آهن از بلاتکلیفی

آهن پرایس: در روز گذشته در پی حرکت کاهشی و مورچه وارانه نرخ ارز مبادی فروش قیمت آهن آلات را ناچارا کاهش دادند و قیمت میلگرد 14 آجدار مقاومت 16 هزار تومان را از دست داد و وارد کانال 15 هزار تومان شد که می توان اظهار داشت این تغییرات ناشی سازوکار بازار در هفته های...

آهن پرایس: در روز گذشته در پی حرکت کاهشی و مورچه وارانه نرخ ارز مبادی فروش قیمت آهن آلات را ناچارا کاهش دادند و قیمت میلگرد 14 آجدار مقاومت 16 هزار تومان را از دست داد و وارد کانال 15 هزار تومان شد که می توان اظهار داشت این تغییرات ناشی سازوکار بازار در هفته های پیشین و عملکرد بازار بورس است.

به گزارش آهن پرایس در روز گذشته نرخ دلار از 30 هزار تومان کاهش یافت و روی قیمت 29700 تومان قرار گرفت، تحت تاثیر همین تغییرات قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش ثابت بود البته برخی شرکت ها نیز کاهشی قیمتی در حدود 50 الی 400 تومان را اعمال کردند. قیمت میلگرد 14 نیشابور در روز گذشته با ثبات قیمتی روی 15720 تومان قرار گرفت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در دو شرکت کاهش 100 الی 500 تومانی داشت و بقیه شرکت ها ثبات قیمت را در پیش گرفتند. بازار تیرآهن نیز در قسمتی شاخه فروشی در شاخه های پر فروش کاهش 10 الی 20 هزار تومانی را اعمال کردند و در بخش کیلو فروشی بعضا کاهش 300 تومانی و مابقی قیمت های تیرآهن ثابت بود.

می توان اظهار داشت ارمغان کاهش نرخ ارز، کاهش و ثبات قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی بود و از سوی دیگر قیمت روزانه آهن آلات هم اکنون تحت تاثیر نتایج مذاکرات، میزان تقاضا و نرخ ارز است.

بورس کالا نیز تاثیرات خاص خود را در جهت عقب نشینی بازار آهن دارد امروز تا ساعاتی دیگر شمش عرضه خواهد شد و بازه قیمتی این عرضه ها بین 12 هزار و 460 تومان الی 12 هزار و 700 تومان است گویا بورس هم در جهت کاهش قیمتی بازار آهن همت ورزیده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کم‌تحرکی بازار آهن در نبود تقاضا

وزیر در شب گذشته خوش خبری هایی را در خصوص تنظیم بازار فولاد کشور و همچنین ساماندهی مدیریت زنجیره فولاد اعلام داشت، از جمله برنامه های آتی می توان موارد ذیل را نام برد:
1- طراحی 25 ابزار جدید در بورس کالا در جهت ساماندهی و توازن قیمت ها که بالغ برای 15 لبزار آن عملیاتی گردیده و طی هفته آتی 5 ابزار دیگر نیز عملیاتی خواهد شد.

2- عرضه های بلند مدت در بورس کالا عملیاتی خواهد شد که منجر به مدیریت بهینه زنجیره فولاد کشور می گردد، نگرانی های مربوط به تامین مواد اولیه کارخانه ها برای ماههای آتی برطرف خواهد شد و شاید تا حد زیادی مانع التهابات مقطعی شود.

3- برقراری ثبات نسبی در بازار آهن و فولاد و همچنین حذف التهابات مقطعی ارز از بازار فولاد.

4- بالغ بر 30 گروه از کالاها سهمیه بندی شده بود که 20 گروه از آنها از سهمیه بندی حذف شد، در پی حذف سهمیه بندی بهین یاب با هدف افزایش حجم عرضه که در پی آن کمبود بازار داخلی از طریق واردات باید تامین گردد، که این میزان تامین توسط شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه اصفهان و عرضه های تلفیقی تک نرخی امکان پذیر خواهد شد که در نهایت امر همه این تلاش ها با هدف حذف آربیتراژ اختلاف و همچنین حذف امضاهای طلایی صورت می پذیرد.

نرخ سوخت صنایع

پس از افزایش قیمت گاز که سوخت اصلی صنایع فلزی و فولادی و ... است، نابسامانی ها و چالش هایی زیادی برای فعالان این حوزه رقم خورد در پی این چالش ها سید حمید پور محمدی معاون سازمان برنامه بودجه و رئیس شورای راهبری و تلفیق لایحه بودجه 1401 در صدد پاسخگویی به این شبهات و سو برداشت ها بر آمد، ایشان اظهار داشت: نرخ سوخت صنایع از جمله صنایع فلزی، ریخته گری و فولادی های کوچک همچنان 10 درصد نرخ خوراک خواهد ماند و در صنایع و مجتمع های بزرگ فولادی، پالایشی نرخ سوخت معادل 100 درصد نرخ خوراک تعیین شده است اما این افزایش هم با سقفی مشخصی مواجه خواهد بود و از همین روز نرخ های 6000 تومانی و بالاتر نیز تکذیب شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)