فروش متری مسکن از آخر آبان

فروش متری مسکن از آخر آبان

در چند سال اخیر که شاهد افزایش روزانه نرخ تورم هستیم خانه‌دار شدن و خرید ملک برای اغلب اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه به آرزوی محال تبدیل شده است؛ به همین دلیل راهکارهایی در این زمینه ارائه شده که فروش متری مسکن راهی برای صاحبخانه شدن افراد است.

آهن پرایس: در چند سال اخیر که شاهد افزایش روزانه نرخ تورم هستیم خانه‌دار شدن و خرید ملک برای اغلب اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه به آرزوی محال تبدیل شده است؛ به همین دلیل راهکارهایی در این زمینه ارائه شده که فروش متری مسکن راهی برای صاحبخانه شدن افرادی است که درآمد پایین دارند.

در همین راستا مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: فروش متری مسکن که از اواخر آبان از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد، با هدف صاحبخانه شدن افرادی است که بضاعت مالی چندانی برای خرید خانه ندارند، که یکی از نتایج چنین رویکردی جذب سرمایه‌های کوچک در بخش مسکن است.

وی در ادامه افزود: شهرداری تهران برای خرید مسکن با چنین شرایطی چند پروژه را در نظر گرفته که افراد می‌توانند هر زمانی که پول داشتند به خرید بخشی از زمین اقدام کنند که در این صورت به تدریج صاحب خانه خواهند شد.

وی بیان کرد: با عرضه مسکن در بورس کالا شاهد روی آوردن سرمایه‌های خُرد از سایر بازارهای مالی مانند سکه و طلا، به سمت بازار مسکن خواهیم بود که ممکن است به بهبود روند ساخت و سازها منجر شود.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: نرخ اوراق مسکن تا پایان آبان تعیین و اعلام خواهد شد؛ همچنین با اینکه پروژه‌ها تعیین و مشخص شده‌اند اما هنوز قیمتگذاری انجام نشده است. همانطور که اشاره کردیم هدف از اجرای این طرح خانه‌دار شدن افراد کم‌درآمد جامعه است که غالبا نیز در مناطق 10، 11، 19 و ... اجرا خواهد شد.

موانع ساخت مسکن ملی

سید محمد مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به عدم تمایل سرمایه‌گذاری در بخش مسکن اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد که در سالجاری صدور پروانه ساخت مسکن کاهش 30 درصدی داشته باشد اما برخلاف انتظار صدور پروانه با کاهش 50 درصدی همراه بود، این آمار در فصل بهار 46 درصد برآورد شد و در کل کشور نیز 13 درصد بود.

وی در ادامه به اثر تورم نزدیک به 50 درصد و افزایش دستمزدها نزدیک به 60 درصد در ساخت مسکن اشاره کرد و افزود: افزایش حقوق کارگر در شرایط فعلی اقتصادی جامعه امری ضروری است اما اثر منفی در بخش مسکن دارد، در کنار این برخی ریسک‌های غیراقتصادی نیز به رکود فعالیت‌های عمرانی منجر شده است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: یکی از مواردی که باید پیش از آغاز طرح ساخت مسکن ملی انجام می‌شد بررسی توان مالی متقاضی مصرف بود. بخشی از ساخت سالیانه یک میلیون مسکن ملی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که رقم آن حدود 30 درصد اعلام شده است. بدون در نظر گرفتن بخش خودمالکی در آمار اعلام شده، حدود 13 درصد از افردا در بخش دولتی، آورده اولیه را واریز کرده‌اند.

مرتضوی تشریح کرد: بازه زمانی ساخت مسکن 2 ساله است ولی برخی طرح‌های دولتی در دو سال پایان نمی‌یابد. به عنوان مثال برای اجرای طرح مسکن ملی حدود 1/6 میلیون زمین تهیه شده اما در زمینه تأمین انشعابات و هزینه‌های مربوط به آن چالش‌هایی ایجاد شده است. کسانی که در حیطه ساخت و ساز هستند تمایل چندانی برای اجرای چنین پروژه‌هایی ندارند، متقاضی منبع مالی ندارد و بانک‌ها نیز از بخش مسکن فراری هستند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در نیمه اول 1401

مرتضوی افزود: در چنین شرایطی پیشنهاد دولت واگذاری زمین به متقاضیان است و هنوز راهکار انبوه‌سازان برای تأمین منبع مالی برای ساخت مسکن ملی هم مورد بررسی قرار نگرفته است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در پایان گفت: در چنین شرایطی راهکار دولت روی آوردن دولت به واگذاری زمین به متقاضیان است، این افراد نیز در تلاش هستند که با پایین‌ترین هزینه ممکن مسکن بسازند که قطعا استحکام ندارد و این امر به ایجاد بافت‌های ناکارآمد منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)