نوسانات بازار مسکن

نوسانات بازار مسکن
نوسانات بازار مسکن

آهن پرایس: تهیه مسکن با وجود اینکه رشد قیمت مسکن در 3 ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شیب نزولی داشته است، هنوزهم دغدغه اصلی مردم محسوب می شود. منتشر شدن اخباری تحت عنوان اینکه مجلس شورای اسلامی برای اخذ مالیات از خانه های خالی و طرح تصویب شده الزام دولت به...

آهن پرایس: تهیه مسکن با وجود اینکه رشد قیمت مسکن در 3 ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شیب نزولی داشته است، هنوزهم دغدغه اصلی مردم محسوب می شود. منتشر شدن اخباری تحت عنوان اینکه مجلس شورای اسلامی برای اخذ مالیات از خانه های خالی و طرح تصویب شده الزام دولت به ساخت یک میلیون مسکن در سال آتی، عامل کاهش قیمت سه ماهه عنوان شده است. با وجود اینکه تنها تاثیرات این خبرها موجب شده قیمت های مسکن با کاهش نسبی مواجه شود اما به طور قطع اجرایی شدن این مصوبات تاثیرات بیشتری بر کاهش قیمت خواهند داشت. البته به نظر می رسد در رابطه با این موضوع دولت کوتاهی کرده است تا جایی که به گفته کارشناسان بازار زمین و مسکن، در دولت دوازدهم قیمت مسکن با افزایش 500 درصدی مواجه شده است و به ارقامی نجومی در سطح کلانشهرها رسیده است.

لازم به ذکر است که قیمت مسکن پس از این کاهش محسوس دوباره طی یک ماه گذشته افزایش یافت و  کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی رشد قیمت مسکن، سیاست های پولی می باشد. در این رابطه رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرده است: اعلام رشد قیمت در دی ماه توسط مراکز آماری، در شرایطی که قیمت ها در بازار مسکن با کاهش مواجه شده بودند، موجب شد ترمز ریزش قیمت ها کشیده شود و بازار به ثبات برسد.

یکی از مشاوران املاک  تهران در این رابطه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: طی سال های اخیر و به خصوص یک سال جاری، تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه ای را می توان اصلی ترین عامل افزایش قیمت مسکن در نظر گرفت که با توجه به نوسانات غیرقابل پیش بینی بازار ارز و بورس برخی از سرمایه گذاران را به سوی سرمایه گذاری در این بخش سوق داده تا به این صورت از سرمایه های کوچک خود محافظت کنند. وی همچنین در رابطه با دخالت های دولت در نرخ گذاری مسکن افزود: گاهی دولت تلاش می کند تا با طرح های خود از بار مشکلات بخش مسکن بکاهد درحالی که این کار دولت موجب تشدید گرانی ها می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سهم هر استان در طرح ملی مسکن

به گفته وی در حال حاضر میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 27/4 میلیون تومان می باشد که با درآمدهای بخش قابل توجهی از مردم تناسب ندارد. این بدان معنی است که حتی با وجود اقدامات مناسبی که از سوی نمایندگان مجلس در این بازه زمانی صورت گرفته اما هنوز هم سیاست های اجرایی کافی نیست و در کنار رشد قیمت مسکن، نرخ اجاره بها نیز با روند صعودی مواجه شده است.

طی سه ماه گذشته، کاهش 70 درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ثبات قیمت مسکن در ماه های آینده خبر می دهد هرچند که اقدامات مقطعی همانند مواردی که مجلس و وزارت مسکن و شهرسازی دنبال می کنند نمی تواند از رشد قیمت افسارگسیخته مسکن جلوگیری کند.

برخی از فعالان بازار مسکن اما در این بین بر این باورند که گرانی مسکن به علت رشد بیش از 200 درصدی قیمت مصالح ساختمانی علی الخصوص سیمان، آهن و میلگرد بوده است و در شرایطی که با کاهش نرخ ارز مواجه شدیم و همچنین فضای روانی بازارهای دارایی در اقتصاد کشور نیز بهبود یافتند، اما قیمت مسکن همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.

برخی دیگر از فعالان زمین و مسکن بر این باورند که نوسانات نرخ دلار بر هر کالایی تاثیرگذار است، به این ترتیب سازندگان مسکن نیز ناخودآگاه مسئله دلار را در قیمت نهایی مسکن لحاظ می کنند ولی هم اکنون در شرایط افت قیمت ها هستیم و رشد مصالح ساختمانی هم نتوانسته تاثیر چندانی در این رویه داشته باشد. در نهایت می توان گفت دلایل بسیاری در نوسانات همیشگی بازار مسکن تاثیرگذار هستند که موجب شده اند این بازار به یکی از بازارهای سرمایه گذاری تبدیل و از حالت کالای مصرفی خارج شود و باعث افزایش قیمت روز به روز آن شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)