9 کارخانه تولید میلگرد ارزان

9 کارخانه تولید میلگرد ارزان
 9 کارخانه تولید میلگرد ارزان

آهن پرایس: به طور معمول اغلب مصرف‌کنندگان در حین خرید هر محصولی تمایل دارند با کمترین هزینه محصول باکیفیتی تهیه کنند، خرید آهن‌آلات نیز از این قاعده مستثنانیست و مصرف‌کنندگان به...

آهن پرایس: به طور معمول اغلب مصرف‌کنندگان در حین خرید هر محصولی تمایل دارند با کمترین هزینه محصول باکیفیتی تهیه کنند، خرید آهن‌آلات نیز از این قاعده مستثنا نیست و مصرف‌کنندگان به دنبال آهن ارزان و با کیفیت مطلوب هستند.

در این مقاله به معرفی برخی کارخانه‌هایی که میلگردهای ارزان‌تری تولید و عرضه می‌کنند، می‌پردازیم، همچنین عواملی که موجب کاهش نرخ میلگرد می‌شود نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پیشنهاد می‌شود اگر به دنبال خرید میلگرد ارزان قیمت هستید از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

در ابتدا نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه نمود این است که هر محصولی که در بازار عرضه می‌شود تحت تأثیر پارامترهای متعددی قیمت‌گذاری می‌شود، به عبارتی عوامل مهمی وجود دارد که به عرضه میلگرد یا هر محصول دیگری با قیمت مشخصی، منجر می‌شود. به طور کلی می‌توان به عواملی همچون نرخ ارز، نرخ فولاد در بازارهای جهانی و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد.

اما در حوزه میلگرد علاوه‌بر عوامل ذکر شده، پارامترهای دیگری همچون مواد اولیه، نحوه ساخت میلگرد، نوع میلگرد و... در تعیین قیمت میلگرد اثرگذار است که در ادامه به تشریح مهمترین عوامل می‌پردازیم.

تأثیر مواد اولیه در قیمت میلگرد

عناصر سازنده میلگرد شامل کربن، آهن، گوگرد، منگنز و فسفر است که هر کارخانه‌ای به تناسب استاندارهای مشخصی که دارد اقدام به تولید این محصول می‌کند. مواد اولیه‌ای که در ساخت میلگرد به کار برده می‌شود با توجه به کم یا زیاد شدن این عناصر، کیفیت آن نیز تغییر می‌کند که همین امر در قیمت میلگرد تولید شده مؤثر است.

هر چقدر کربن موجود در مواد اولیه بالاتر باشد، کیفیت میلگرد نیز به همان میزان افزایش می‌یابد که نهایتا چنین میلگردهایی با قیمت بالاتری نیز به فروش می‌رسند. البته علاوه بر شمش، گاهی میلگرد را از آهن قراضه تولید می‌کنند که در کیفیت و قیمت آن مؤثر است.

ارتباط قیمت میلگرد با نحوه ساخت آن

تولید میلگرد در ایران به انحاء مختلفی انجام می‌شود که با توجه به روش به کار گرفته شده در تولید، شاخصه و کیفیت متفاوتی در این محصول ایجاد خواهد کرد که در قیمت آن نیز اثرگذار است.شیوه‌هایی که در ایران در تولید میلگرد به کار گرفته می‌شود شامل نورد گرم، نورد سرد، ترمکس، میکروآلیاژی است که هر کدام از این روش‌ها موجب تغییر کیفیت میلگرد می‌شود.

تأثیر استاندارد میلگرد بر قیمت آن

میلگرد در استانداردهای مختلفی تولید می‌شود که هر کدام علاوه‌بر ظاهر متفاوت، ویژگی‌های شیمیایی منحصر به‌فردی دارند که این ویژگی‌ها نحوه استفاده و کاربرد این محصول را تعیین می‌کنند.کیفیتی که هر میلگرد با توجه به گرید و استاندارد مخصوص به خود دارد، فاکتوری است که به طور مستقیم در ارزان یا گران بودن میلگرد نقش دارد.

همانطور که می‌دانید میلگرد در 4 گرید A1، A2، A3 و A4 تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و عناصر سازنده‌ منحصر به خود را دارد که با توجه به این استانداردها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
عناصر سازنده هر کدام از میلگردها با دیگری متفاوت است که علاوه‌بر شکل ظاهری با آزمایش کردن می‌توان به طور دقیق ترکیب سازنده محصول را شناخت و از کیفیت آن اطمینان حاصل کرد.

به عنوان مثال میلگرد A1 که معمولا به صورت ساده و بدون آج تولید می‌شود به دلیل کمبود کربن در عنصر سزنده آن، مقاومت کششی کمتری دارد در نتیجه بیشتر در جوشکاری و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.اما میلگرد A4 که مقاومت بالایی نیز دارد بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرید و به دلیل کیفیت بالا قیمت بالاتری نیز دارد.


چگونگی ارتباط وزن میلگرد بر قیمت آن

گاهی اوقات میلگردی که با سایز و استاندارد مشخصی در یک کارخانه معین تولید می‌شود ممکن است در یک کارخانه دیگر همان سایز و استاندارد، وزن متفاوتی داشته باشد.از آنجایی که خرید این محصول براساس کیلوگرم است، تهیه میلگرد با سایز و استاندارد موردنظر که وزن سبک‌تری دارد، به‌طبع برای مصرف‌کننده صرفه اقتصادی دارد و فرد می‌تواند محصول مورد نظر را با هزینه‌ کمتری تهیه کند.

اما نکته قابل توجه این است که گاهی خرید میلگرد ارزان، به همان قیمت ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و ممکن است هزینه تمام شده زیادی روی دست مصرف‌کننده بگذارد.به این صورت که وقتی میلگرد ارزان و باکیفیت از کارخانه یا بنگاهی تهیه شود که به لحاظ مسافت در دورترین نقطه از محل پروژه است، ممکن است به همان قیمت محصول باکیفیت و گران در کارخانه‌ای نزدیک به پروژه تمام شود.

 بنابراین لازم است پیش از خرید حتما از مشاوران مطمئنی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، راهنمایی بگیرید تا علاوه‌بر خرید درست و باکیفیت، هزینه گزاف و بیهوده‌ای متحمل نشوید.شایان ذکر است از آنجایی که میلگرد بیشتر در امور ساختمان‌سازی به کار برده می‌شود بالابودن کیفیت این محصول اهمیت زیادی پیدا و نباید کیفیت میلگرد را فدای قیمت آن کرد.

در مطلب بالا پارامترهایی که در ارزان یا گران بودن قیمت میلگرد نقش دارند، بیان شد که در حین خرید لازم است مورد توجه قرار بگیرند، اما برخی کارخانه‌ها در سطح کشور با در نظر گرفتن همه این عوامل در مقایسه با سایر کارخانه‌ها میلگردهای ارزان‌تری تولید می‌کنند.

در ادامه به تعدادی از کارخانه‌هایی که در مقایسه با سایر کارخانه‌ها قیمت ارزان‌تری دارند اما در عین حال میلگرد باکیفیتی نیز تولید می‌کنند، اشاره می‌شود که شامل کارخانه‌های 1-ابرکوه یزد، 2-نیشابور، 3-امیرکبیر خزر، 4-آریان فولاد، 5-میانه و ... می‌شود.اسامی کارخانه‌هایی که ذکر شد جزو کارخانه‌های هستند که با استانداردها و سایزهای مختص به خود میلگرد تولید می‌کنند که علاوه‌بر قیمت مناسب و حتی ارزان‌تر، از کیفیت مطلوبی برخوردارند.شایان ذکر است کارخانه‌های دیگر هستند که در مقایسه با کارخانه‌های ذکر شده، میلگرد ارزان‌تری تولید می‌کنند اما کیفیت چندانی ندارند که در اینجا از عنوان اسامی این تولیدکنندگان فاکتور می‌گیریم.

کارخانه‌های میلگرد ارزان قیمت

1- ابرکوه یزد: این کارخانه که در جاده ابرکوه یزد واقع شده، جزو کارخانه‌هایی است که به نسبت قیمت پایینی که دارد از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است، کارخانه ابرکوه یزد که میلگرد آجدار با گرید A3 در سایزهای 8 الی 32 میلیمتر تولید می‌کند سالیانه حدود 450 هزار تن ظرفیت تولید دارد.

2- نیشابور: کارخانه فولاد خراسان که به نام کارخانه نیشابور نیز شناخته می‌شود در خراسان واقع شده که تولیدات آن شامل انواع میلگرد ساده و آجدار، نبشی و ناودانی، تسمه، شمش و آهن اسفنجی و ... است. ظرفیت تولید این کارخانه در سال حدود 4/1 میلیون تن برآورد شده است.

در کارخانه نیشابور میلگردهای آجدار در سایزهای 10 الی 32 و میلگردهای ساده در سایزهای 10 الی 50 میلیمتر تولید می‌شود که دارای کیفیتی مطلوب و استاندارد و در عین حال قیمت مناسب است. این کارخانه جزو کارخانه‌هایی است که سایز میلگردهای تولیدی آن تقریبا تکمیل است و همه سایزها را عرضه می‌کند.

3- امیرکبیر خزر: شرکت فولاد امیرکبیر خزر با هدف تولید میلگرد در استان گیلان ساخته شده است، این کارخانه میلگردهای آجدار را در انواع گرید A2، A3 و A4 و همچین A1 در سایزهای 8 الی 32 میلیمتر تولید و در بازار عرضه می‌کند. شایان ذکر است کارخانه امیرکبیر ظرفیت تولید سالیانه 750 هزار تن میلگرد را دارد.

4- آریان فولاد: این کارخانه که در بوئین زهرا قرار دارد از جمله کارخانه‌هایی است که علاوه‌بر کیفیت بالای محصول، قیمت پایینی نیز دارد. این کارخانه علاوه‌بر میلگرد در زمینه تولید نبشی و ناودانی، تیرآهن و ریل نیز فعالیت می‌‌کند. میلگرد آجدار و ساده تولیدشده در این کارخانه در سایزهای 8 الی 32 میلیمتر موجود می‌باشد.

5- میانه: کارخانه میانه که در شهرستان میانه واقع شده مقاطعی از قبیل نبشی و ناودانی، میلگرد، مفتول، تسمه و ... تولید می‌کند. این کارخانه در سال ظرفیت تولید 550 هزار تن محصولات فولادی را دارد. این کارخانه در زمینه تولید میلگرد آجدار با گرید A3 در سایزهای 10 الی 32 میلیمتر فعال است، همچنین میلگرد ساده در سایزهای 14 الی 50 میلیمتر نیز تولید می‌کند. قیمت میلگرد میانه با توجه به کیفیت مطلوبی که دارد جزو برندهای به صرفه به شمار می‌رود که تقاضای بالایی نیز دارد.

6- سیادن ابهر: شرکت فولاد سیادن ابهر که در استان زنجان واقع شده است جزو کارخانه‌هایی است که علاوه‌بر اینکه محصولات آن کیفیت خوبی دارد، با قیمت مناسبی نیز عرضه می‌شود. تولیدات این کارخانه میلگرد آجدار در گرید A2 و A3 در سایزهای 8 الی 32 می‌باشد. این کارخانه که با هدف تولید میلگرد احداث شده است سالیانه حدود 288 هزار تن ظرفیت تولید دارد.

7- پرشین فولاد: گروه صنعتی پرشین فولاد به عنوان یکی از مهمترین کارخانه‌های تولید میلگرد به شمار می‌رود که در تاکستان قزوین احداث شده است و در زمینه تولید میلگرد و پروفیل، نبشی، ناودانی، انواع ورق‌های روغنی، رنگی، گالوانیزه، بیلت و... فعالیت دارد. ظرفیت تولید سالیانه میلگرد در پرشین فولاد حدود 500 هزار تن محاسبه شده است. میلگردهایی که در این کارخانه تولید می‌شود در انواع A1، A2، A3، A4 موجود است که هر کدام شکل ظاهری مخصوصی دارد. کارخانه پرشین فولاد از سایزهای 8 الی 32 میلگرد تولید می‌کند که علاوه‌بر کیفیت مرغوب از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

8- آریا ذوب: مجتمع فولاد آریا ذوب یکی دیگر از کارخانه‌هایی است که علاوه‌بر میلگرد آجدار و ساده، شمش نیز تولید می‌کند. این کارخانه در اشتهارد واقع شده است و میلگردهای تولیدی آن علاوه‌بر کیفیت مطلوب با نرخ مناسبی نیز در بازار عرضه می‌شود. تولیدات کارخانه آریا ذوب شامل میلگردهای گرید A1، A2 و A3 در سایزهای 8 الی 32 را تولید و روانه بازار می‌کند. در حال حاضر نیز ظرفیت تولید این واحد در طول سال حدود 350 هزار تن تخمین زده شده است.

9- فایکو: شرکت فولاد البرز ایرانیان که در مازندران احداث شده است با نام تجاری «فایکو» شناخته می‌شود، در زمینه تولید میلگرد، تیراهن، نبشی و ناودانی فعالیت می‌کند. محصولات این کارخانه نیز به دلیل کیفیت مرغوب و قیمت مناسب آن طرفداران زیادی دارد. میلگرد کارخانه فولاد البرز ایرانیان که ظرفیت تولید آن حدود 700 هزار تن تخمین زده شده است در سایزهای 8 الی 32 تولید و در بازار عرضه می‌‍شود.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: سایت های خرید اینترنتی میلگرد 


نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله مشاهده نمودید عوامل متعددی را که در کاهش قیمت میلگرد و عرضه آن با قیمت ارزان دخیل است، بیان شد در انتها نیز شماری از کارخانه‌هایی که به طور تخصصی‌تر در زمینه تولید میلگرد فعالیت می‌کنند ذکر شد که غالب این کارخانه‌ها به تولید میلگرد باکیفیت و ارزان قیمت شهرت دارند.این مقاله با هدف راهنمایی مخاطب و تسهیل در امر انتخاب کارخانه مورد نظر و خرید محصول نگاشته شده است و افرادی که به دنبال کارخانه‌ای با شرایط ذکرشده هستند می‌توانند از این مطالب بهره ببرند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (7)

  • فردادی
    فردادی1401/01/16 - 11:27 پاسخ

    قیمت میلگرد آجدار امیر کبیر به صرفه تره یا قیمت میلگرد آریا ذوب؟

  • سحرمشرقی
    سحرمشرقی1401/01/16 - 11:27 پاسخ

    سلام سایز میلگرد ساده از چه قطری هست ؟ کلاف میگرد رو کدوم کارخونه تولید میکنه؟

  • علی برزین
    علی برزین1401/01/16 - 11:25 پاسخ

    ممنون از سایت خوبتان، اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه میلگردهای با کیفیت و ارزان ارائه نمودید. بنده میلگرد فایکو و میلگرد امیرکبیر را در پروژه ها استفاده میکنم و راضی هستم

  • رسول
    رسول 1401/01/16 - 11:25 پاسخ

    قیمت میلگرد امیر کبیر هم رفته بالا؟

  • خانیان
    خانیان1401/01/16 - 11:25 پاسخ

    میلگرد ابهر قیمتش مناسب تره یا فایکو

  • میثاق
    میثاق 1401/01/16 - 11:23 پاسخ

    از کارخونه ابهر میلگرد خرید کردم به نظرم از لحاظ کیفیت و قیمت مطلوب و استاندارد هستش

  • پورحسین
    پورحسین1401/01/16 - 11:22 پاسخ

    سلام قیمت میلگرد امیر کبیر سال جدید افزایشی بوده؟