برنده ی رکود بازار آهن کیست؟

برنده ی رکود بازار آهن کیست؟
 برنده ی رکود بازار آهن کیست؟

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  در جلسه ی اخیر کارگروه اصلی تنظیم بازار، دولت با طرح مچینگ ورق ها موافقت کرده است. بدین ترتیب تنها 60 درصد از کل عرضه ورق گرم در تالار اصلی بورس کالا عرضه خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  در جلسه ی اخیر کارگروه اصلی تنظیم بازار، دولت با طرح مچینگ ورق ها موافقت کرده است. بدین ترتیب تنها 60 درصد از کل عرضه ورق گرم در تالار اصلی بورس کالا عرضه خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی به شیوه مچینگ فروش خواهد رفت. هم چنین عنوان شده است که برای ورق سرد این رابطه برعکس می باشد به طوری که  ۴۰ درصد عرضه در تالار اصلی و ۶۰ درصد فروش بصورت مچینگ صورت خواهد گرفت.

اخبار ضد و نقیضی پیرامون عدم حضور نماینده ای از سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور که یکی از بزرگترین خریداران ورق کلاف گرم از بورس کالاست در دسترس می باشد  که ظاهرا سبب اعتراضات برخی از اعضای این سندیکا را در پی شده است. حال سوال اصلی این است که شیوه مچینگ به چه صورت می باشد که برای روشن شدن این مطلب می توان اینطور تشریح کرد که اگر قرار باشد ۱۰۰۰ تن ورق کلاف گرم در بورس کالا عرضه گردد، ۶۰۰ تن آن در تالار اصلی بورس کالا عرضه شده و با رقابت خریداران معامله خواهد شد؛ ۴۰۰ تن باقیمانده به نرخی میانگین موزون رقابتی که آن ۶۰۰ تن معامله شده؛ به مشتریانی که عرضه کننده صلاح بداند فروخته خواهد شد.

علت مطرح شدن طرح مچینگ را نیز می توان در برخی صنایع استراتژیک کشور، هم چون صنایع نظامی و دفاعی کشور که به  دلیل ماهیت فعالیت ویژه‌ای که دارند؛ نه میتوانند و نه صلاح است که همانند دیگر خریداران پشت صف خرید در انتظار بایستند . لذا مچینگ برای این گروه از صنایع مهم کشور تعریف شده است و شاید علت عدم مشارکت دادن سندیکا در این تصمیم گیری هم به همین دلیل بوده باشد.

مشکلی که برخی کارشناسان به شیوه مچینگ وارد می دانند همان کاهش حجم عرضه برای مشتریانِ تالار اصلی بورس کالا به دلیل محدودیت انحصاری است  که در تولید آن در کشور وجود دارد و بدین ترتیب رقابت برای تصاحب آن در بین خریداران افزایش پیدا خواهد کرد که در نهایت به افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (6)

  • مجید
    مجید1398/04/26 - 09:06 پاسخ

    سلام دوستان ، قیمتها رو به کاهش خواهد بود ، مشکلات صادرات از یکطرف و شروط بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات از طرفی عرصه رو بر صادرکنندگانی که فقط به فکر جیب خودشون بودن تنگ کرده و در حال حاضر بازار صادرات جذابیتی نداره از طرفی هم بدلیل هزینه های تولید نیاز شدید به فروش دارن و تنها امیدشون بازار داخل هست لااقل تا دو سه ماه آینده رکود شدیدی حاکم خواهد بود . خب در این شرایط خریداران داخل مهمترین تعیین کننده هستند پس شتابزده عمل نکنیم خیلی از مردم بیش از یکسال هست که در انتظار کاهش قیمتها هستند و به زودی این اتفاق خواهد افتاد پس لطفا صبور باشید و گول بالا و پایین های قیمتهای این روزها رو نخورید قیمتها بالاجبار رو به کاهش خواهد بود و سرعت اون به عملکرد ما بستگی دارد . فعلا دست نگهدارید /.

  • حسين
    حسين1398/04/25 - 18:08 پاسخ

    دوستان من ميخوام يه ويلاي نقلي توشمال بسازم خداييش همش رووام گرفتم ،قيمت ميلگردبرام مهمه شمامطمئنيدميادپايين؟

  • مسیح
    مسیح 1398/04/25 - 16:20 پاسخ

    شما از کجای ایران هستید بازارها خیلی خوب شده .برنده این شرایط خریدار

  • محسن
    محسن1398/04/25 - 15:30 پاسخ

    یه چیز بهتون بگم دوستان الان و هم اکنون قیمت میلگرد ۳۹۵۰ تومن هست اما تولیدکنندگان دارن مقاومت می کنند و نمیخان وارد کانال قیمت زیر ۴۰۰۰هزار بشن. پس نظار گر باشید و صبر 😉

  • رضا
    رضا 1398/04/25 - 14:20 پاسخ

    مردم منتظر پایین آمدن قیمتها هستن وخرید نمیکنند پرایس محترم این را در تحلیل بگو تا کارخانه‌ها ببینند دیگه گذشت آن زمان مردم شدیدا مقاومت میکنند وبا گرانفروشان بی غیرت شدیدا مبارزه خواهند کرد و خرید نخواهند کرد با حرفهای بی ربط هم گول نمی خورند فکر چاره باشید یعنی واقعی شدن قیمتها بی غیرتی بس است

  • محمد رضا
    محمد رضا1398/04/25 - 14:04 پاسخ

    با سلام .برنده ی این رکود همین مردم مظلومین که جز خدا کسی ندارند که از حقشون دفاع کنه