بازار آهن در تعطیلات تابستانی

بازار آهن در تعطیلات تابستانی

قیمت آهن آلات در هفته پایانی تیرماه هم همچنان با رکود تقاضا و سیر کاهشی نوسانات روبه‌رو است و با در نظر گرفتن ایام محرم و صفر که در پیش است، احتمال دارد رکود حاکم بر بازار آهن عمق بیشتری بگیرد و ضعف تقاضا نیز بیشتر شود...

آهن پرایس: نخستین روز هفته با ثبات قیمت آهن کیلویی در شمار زیادی از مبادی فروش هرماه بود اما کاهش 300 تا 600 تومانی نیز در برخی بازارها مشاهده شد که گویا حاصل عقب‌نشینی از نرخ سقف برخی محصولات است.

بازار ارز نیز روز گذشته روند کاهشی داشت و از کانال 49 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد؛ به طوری که با کاهش 500 تومانی وارد کانال 48 هزار تومان شد و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد 48 هزار و 900 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن

قیمت میلگرد آجدار روز گذشته با کاهش 50 تا 500 تومانی و ثبات در برخی مبادی فروش همراه بود. قیمت این محصول در محدوده 23500 تا 25 هزار تومان قرار داشت و قیمت میانگین آن نیز حدود 24 هزار و 345 تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد اما کاهش جسته و گریخته‌ای هم مشاهده شد به طوری که قیمت تیرآهن ذوبی بنگاه در برخی سایزها حدود 100 هزار تومان کاهش یافت. طبق آمار در چند ماه اخیر بیشترین نوسان متعلق به تیر ذوبی بوده است و بازارساز کنترل نرخ این محصول را در دست گرفت و حباب مثبت آن نیز خالی شد.

قیمت روز ورق سیاه نیز در غالب شرکت‌ها با کاهش 200 تا 500 تومان همراه بود ما قیمت ورق آهنی فولاد مبارکه ثابت اعلام شد؛ قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و قیمت ورق رنگی شیروانی در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل Z و سایر پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش با کاهش 100 تا 500 تومانی همراه بودند، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌ها هم در اکثر شرکت‌ها کاهش 100 تا 500 تومانی داشت.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید مأثر از اخبار مثبتی که در جریان است بازار ارز و آهن و فولاد همچنان روند ثابت و کاهشی دارند. به نظر می‌رسد با توجه به پیش رو بودن ماه‌های محرم و صفر، طبق تجربه، شاهد رکودی عمیق‌تر و تشدید ضعف تقاضا در این بازار باشیم.

 اگرچه درحال حاضر نیز با بازاری نخر مواجه هستیم و بازار آهن و فولاد شرایط عجیبی را تجربه می‌کند، در سال‌های گذشته فصل گرما اوج تقاضای آهن و فولاد بود اما به عقیده برخی رکود و ضعف تقاضای آهن تابستان امسال در سال‌های اخیر کم سابقه بوده است و گویا بازار آهن نیز در تعطیلات تابسانی به سر می‌برد.

طبق آمارها از بورس کالای روز گذشته تقاضای چشمگیری در محصولات عرضه شده مشاهده نشد. به این صورت که برای 1700 تن شمش بلوم، 600 تن تقاضا ثبت شد و نرخ میانگین آن هم در هر کیلو 22 هزار و 169 تومان تعیین شد.

همچنین حدود 135 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که برای آن 203 هزار و 900 تن تقاضا به ثبت رسید و 100 درصد ان نیز معامله شد. میانگین نرخ ثبت شده برای آهن اسفنجی 12 هزار و 150 تومان است. گفتنی است با توجه به نرخ معاملاتی این محصول و ضریب 60 درصدی به عنوان فاصله بین شمش و آهن اسفنجی، قیمت تخمینی شمش تولید شده از آن حدود 20 هزار و 500 تومان خواهد بود.

امروز نیز حدود 32 هزار و 500 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 31 هزار تن به آهن اسفنجی بریکت اختصاص دارد که نرخ پایه آن 13 هزار و 148 تومان در نظر گرفته شده است، گفتنی است حجم عرضه آهن اسفنجی امروز حدود 47 درصد افزایش داشته است؛ همچنین حدود 1500 تن نیز ورق سرد B عرضه می‌شود که قیمت پایه آن 31 هزار و 22 تومان تعیین شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نگاهی به وضعیت بازار آهن

شایان ذکر است، شنیده‌ها حاکی است بنا بر اظهار رئیس سازمان تعزیرات حکومتی قیمت دلار برای محاسبه خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی به نرخ پیشین بازگشت و هرگونه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، بدون توجیه و مغایر با سیاست‌های دولت تلقی شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)