بازار آهن در محاصره رکود

بازار آهن در محاصره رکود

روز شنبه فعالیت بازار آهن درحالی شروع شد که بازار در سکوت و رکود عمیقی به سر می‌برد و معاملات نیز همچنان کم رمق گزارش می‌شود؛ به طوری که گویی بازار در شرایط نیمه‌تعطیل قرار دارد. قیمت‌ آهن آلات نیز در عمده کارخانه‌ها با ثبات و کاهش جزئی همراه است، اما قیمت قوطی پروفیل و ورق نازک همچنان در برابر کاهش قیمت مقاوم هستند و غالبا ثابت اعلام می‌شوند...

آهن پرایس: بازار مقاطع فولادی در نخستین روز هفته در کلیه حوزه‌ها غالبا ثابت و آرام گزارش شد اما قیمت روز آهن در برخی از مبادی فروش با کاهش نسبی همراه بود.

قیمت دلار هم کماکان روند کاهشی داشت و تا پایان روز شنبه به مرز کانال 52 هزار تومان نزدیک شد؛ به این صورت که هر دلار بازار آزاد در پایان روز 50 هزار و 200 تومان مبادله شد.

بررسی اوضاع بازار آهن داخلی

به دنبال اصلاح و کاهش قیمت آهن آلات روز شنبه قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش 100 تا 200 تومانی در برخی از کارخانه‌ها مشاهده شد. قیمت میلگرد 14 اصفهان ثابت بود و هر کیلو از آن حدود 25.150 تومان به فروش رسید؛ همچنین قیمت میلگرد میانه با 100 تومان کاهش حدود 23.400 تومان اعلام شد.

 

خلاصه این خبر را میتوانید در پادکست زیر بشنوید :

قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد امیرکبیر

قیمت میلگرد فولاد زاگرس

قیمت میلگرد نیشابور

23.300

23.800

23.400

23.760

قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در غالب مبادی فروش عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن 14 اصفهان در هر شاخه حدود 50 هزار تومان افزایش داشت و در برخی سایزها 50 هزار تومان کاهش داشت؛ قیمت تیرآهن ماهان هم در هر شاخه با افزایش صد هزار تومانی همراه بود.

قیمت ورق نازک 2 میلیمتر و قیمت قوطی آهن همچنان در برابر کاهش قیمت مقاومت دارند و روز گذشته در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما کم و بیش در برخی مبادی با تخفیفات جزئی عرضه می‌شوند.

به این صورت که قیمت ورق سیاه مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها افزایشی بودند اما ورق آهن قطعات با کاهش قیمت همراه بود و سایر کارخانه‌ها نیز ثابت اعلام شدند. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل و قیمت ورق گالوانیزه رنگی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز پروفیل در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد و قیمت قوطی پروفیل 2 میلیمتر مبارکه در محدوده 37.500 تا 38.000 تومان گزارش شد. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز در غالب شرکت‌ها ثبات داشتند. قیمت روز نبشی و قیمت روز ناودانی نیز در همه مبادی فروش بدون تغییر عرضه شدند.

آنطور که نوسانات قیمت آهن آلات و اوضاع بازار آهن برمی‌آید روند معاملات تقریبا متوقف شده و بازار گویی نیمه تعطیل است و به عبارتی بازار آهن عاری از تقاضا است. رکود و سکون حاکم بر بازار آهن که با شروع فصل سرما تشدید شده، به کلافگی و بلاتکلیفی فعالان این حوزه منجر شده است.

عرضه‌های فولادی بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که عرضه‌ آهن اسنفجی روز شنبه به طور کامل معامله شد اما قیمت این محصول با کاهش 9.9 درصدی مواجه شد.

به نظر می‌رسد افزایش حجم عرضه آهن اسفنجی در کنار محدودیت‌های اعمال شده از سوی بورس کالا برای خریداران از جمله افزایش پیش پرداخت به ۲۵ درصد، از مهمترین دلایل کاهش قیمت آهن اسفنجی در معاملات دیروز بود.

در همین راستا حدود 151 هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه شد که با ثبت تقاضای 1.2 درصد، به طور کامل این محصول به فروش رسید و قیمت آن نیز در هر کیلو 11.657 تومان برآورد شد.

در همین حال از 21 هزار و 810 تن شمش بلوم هم حدود هزار و 125 تن آن معامله شد که معادل 5 درصد از کل این محصول برآورد شد. قیمت شمش بلوم در هر کیلو 19.280 تومان برآورد شد که با کاهش 6.3 درصد همراه بود.

همچنین حدود هزار و 540 تن از میلگرد ساده عرضه شده به فروش رسید. قیمت میلگرد ساده صنعتی در هر کیلو 27 هزار تومان اعلام شد بیانگر کاهش 4.2 درصد قیمت این محصول است.

امروز نیز حدود 20 هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن 12 هزار و 482 تومان در نظر گرفته شده است.

اخبار مربوط به بورس کالا حاکی است که بازگشت عرضه محصولات به بورس کالا از سوی وزارت بازرگانی مورد توجه قرار گرفته است. متخصصان فولادی از عدم عرضه محصول کنسانتره در بورس کالا اطلاع داشتند اما با ایجاد فشار از طرف مقامات وزارت صمت برای عرضه تمام محصولات در بورس کالا، این محصول نیز به بازار بازگشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش مصرف آهن آلات

همچنین، بورس کالا تصمیم به حذف معاملات اعتباری گرفت. این اقدام به معنای تعیین یک محدوده قیمتی برای معاملات بود که نشان‌دهنده نگرانی‌ها در خصوص افزایش نوسانات قیمتی در بازار است.

در کل، این تصمیم‌گیری‌ها نشان‌دهنده تلاش‌ها برای کنترل وضعیت بازار و قیمت‌ها توسط مقامات وزارت بازرگانی و بورس کالا است. در عین حال، تولیدکنندگان فولاد نیز با مشکلاتی همچون محدودیت‌های صادراتی و وضعیت کوپنی آهن اسفنجی روبه‌رو هستند. این وضعیت به نیاز به بازنگری قدرتمند در صنعت فولاد اشاره می‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)