تاثیر رونق بخش مسکن بر اقتصاد

تاثیر رونق بخش مسکن بر اقتصاد
تاثیر رونق بخش مسکن بر اقتصاد

آهن پرایس: طبق بندی که اخیرا به قانون بودجه اضافه شده بانک ها ملزم شده اند که حدودا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان وام مسکن بلندمدت پرداخت کنند. این موضوع پیرو طرح وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی است. علی سرزعیم  تحلیل گر مالی و اقتصادی، در رابطه ... 

آهن پرایس: طبق بندی که اخیرا به قانون بودجه اضافه شده بانک ها ملزم شده اند که حدودا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان وام مسکن بلندمدت پرداخت کنند. این موضوع پیرو طرح وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی است. علی سرزعیم  تحلیل گر مالی و اقتصادی، در رابطه با این موضوع بیان می کند: در پس این طرح دو تفکر وجود دارد.  برخی بر این باورند که از یک سو با عرضه بیشتر مسکن، قیمت مسکن کنترل می شود و رفاه جامعه از نظر تامین مسکن بهبود می یابد و از سوی دیگر رونق بخش مسکن می‌تواند منجر به رونق بخش‌های مختلف اقتصادی شود. معمولا هدف از این طرح ایده اول است؛ ولی ایده دوم توجیهی است که برای متقاعد کردن و جا انداختن این اقدام مطرح می‌شود. متاسفانه این ایده دوم که نادرست است توسط برخی اقتصاددانان مطرح شد و رواج یافت و به سرعت مورد قبول سیاستمداران واقع شد.

زیرا در بخش مسکن از نهاده‌هایی چون فولاد و سیمان و همچنین لوازمی چون شیرآلات استفاده می‌شود، رونق این بخش باعث رونق حوزه‌های دیگر می شود و به‌ تدریج این رونق موجب رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می شود. بنابراین یک راه ساده و کوتاه برای ایجاد رونق در اقتصاد، ایجاد رونق در بخش مسکن است. این حرف برای سیاستمداران بسیار جذاب است؛ زیرا بهبود وضعیت مردم و تقویت قدرت رقابت اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی کار بسیار دشواری است و اگر بتوان راه ساده‌ای یافت که زحمت آن کار سخت را نداشته باشد، اما به نتیجه‌ای مشابه آن یعنی رونق بینجامد، سیاستمداران حتما از آن استقبال می‌کنند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موانع کاهش قیمت در بازار مسکن

بخش مسکن از این جهت انتخاب خوبی برای میانبر‌ شدن به سمت رفاه است که فناوری ساخت آن، تحول شدیدی نداشته و لااقل مثل بخش کامپیوتر نیست که فناوری ساخت آن پیوسته دچار تغییر شده باشد. ویژگی دیگر مسکن غیرقابل تجارت بودن است یعنی امکان مقایسه و رقابت بین کیفیت و قیمت خانه‌ها وجود ندارد. این دقیقا برخلاف کالاهای دیگر است که اگر محصول تولید داخل بی‌کیفیت باشد، مردم کالاهای خارجی را خواهند خرید. اگر تولید مسکن در ایران گران یا بی‌کیفیت باشد، مردم گزینه دیگری جز همین ندارند و ناگزیرند از همین مسکن استفاده کنند.
 
به همین دلیل سیاستمداران تصور می‌کنند که می‌توان با ایجاد رونق در بخش مسکن به آسانی به رفاه رسید و برای این کار تنها لازم است که نظام بانکی را تحت فشار گذاشت که وام ساخت خانه و وام خرید خانه با نرخ‌های ترجیحی و مدت زمان بازپرداخت طولانی عرضه کنند، آن وقت اقتصاد مستقیم به سمت بهبود پیش خواهد رفت. اما چنین نیست و برای رشد اقتصادی باید اول به بازارهای موازی کمک شود تا این بازار ها بر حوزه مسکن نیز تاثیر بگذارند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)