تاثیر نهاده ها بر قیمت مسکن

تاثیر نهاده ها بر قیمت مسکن
تاثیر نهاده ها بر قیمت مسکن

آهن پرایس: طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال گذشته قیمت نهاده های ساختمانی رشد 76.4 درصدی را تجربه کرد که دوبرابر افزایش قیمت نهاده‌ها در سال۱۳۹۸ است. مسئله ای که به عنوان یکی از دلایل رشد قیمت مسکن از سوی سازندگان مطرح می شود اما در هشت سال گذشته ...

آهن پرایس: طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال گذشته قیمت نهاده های ساختمانی رشد 76.4 درصدی را تجربه کرد که دوبرابر افزایش قیمت نهاده‌ها در سال۱۳۹۸ است. مسئله ای که به عنوان یکی از دلایل رشد قیمت مسکن از سوی سازندگان مطرح می شود اما در هشت سال گذشته داده های مسکن و نهادهای ساخت و ساز مسکن این موضوع را رد می کنند زیرا حداقل در بازه زمانی سه‌ سال گذشته تورم مسکن از تورم نهاده‌های ساختمانی بسیارشدید تر بوده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند قیمت نهاده‌های ساختمانی در دوره رکود قبلی مسکن یعنی از سال۹۲ تا اواسط سال۹۶، همواره با رشدی بیش از رشد میانگین قیمت مسکن شهر تهران مواجه بوده اما در دوره جهش قیمت که از میانه سال۹۶ آغاز شد، عملاً این نسبت معکوس شده و حداقل از ابتدای سال۱۳۹۷ رشد قیمت مسکن به‌ مراتب از رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی بالاتر بوده است.

روند قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در تمامی فصل‌های سال گذشته افزایشی بوده و رکورد افزایش آن نیز با افزایش ۳۰.۳درصدی در تابستان شکسته شده است. در مقابل، کمترین میزان افزایش قیمت نیز به فصل زمستان با تورم ۶.۱درصدی اختصاص داشته است. در سال۱۳۹۹، در میان گروه‌های تجهیزات ساختمانی، گروه‌های آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره، سنگ و تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی به‌ ترتیب با افزایش ۱۱۹.۶، ۹۴.۷و ۹۲.۸درصدی، دارای بیشترین تورم سالانه بوده‌اند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع نابسامان عرضه مسکن

همچنین تغییرات قیمت نهاده‌های ساختمانی در دوره هشت‌ساله 92 تا 99 نشان می‌دهد شاخص تورم نهاده‌های ساختمانی در دوره رکود مسکن اندکی بیش از شاخص قیمت مسکن رشد کرده اما اختلاف چشمگیری با میزان رشد قیمت مسکن شهر تهران نداشته است. اما در دوره جهش قیمت ها در بازار مسکن، این نسبت تغییر کرد و افزایش قیمت مسکن بسیار بیش تر از تغییرات شاخص نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی بوده است. با فرض این که قیمت مسکن و نهاده‌های ساختمانی در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مبنای این محاسبه تقریباً واقعی باشد، می‌توان اظهار کرد که در دوره‌های جهش قیمت مسکن نمی‌توان مصالح ساختمانی را مقصر در افزایش قیمت مسکن دانست.

این در حالی است که در سال های اخیر به‌ خصوص در دو سال گذشته، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت مسکن معرفی شده است. البته این موضوع اثرات بسیاری در توان تولیدی سازندگان و میزان عرضه مسکن داشته است، به‌خصوص که جهش شش ‌برابری نرخ ارز در سه‌سال اخیر، عملاً قدرت خرید سرمایه در گردش آن ها به یک‌ پنجم کاهش پیدا کرده و توانایی خرید نیز به همین اندازه پایین آمده است؛ اما ادعای اثرگذاری نهاده‌ها بر رشد پیوسته قیمت مسکن، بر پایه اثرات تورمی نهاده‌های ساختمانی بر ارزش جایگزینی مسکن استوار بوده و بخش عمده افزایش قیمت مسکن را واقعیتی ناگزیر از بالا رفتن هزینه ساخت می‌داند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)