تاثیرات قیمت مصالح بر بازار مسکن

تاثیرات قیمت مصالح بر بازار مسکن
تاثیرات قیمت مصالح بر بازار مسکن

آهن پرایس: با افزایش چشمگیر نرخ تورم طی چند سال گذشته علاوه بر صعودی شدن قیمت مسکن، نرخ مصالح ساختمانی نیز افزایش پیدا کرد. چه بسا این رشد قیمت مصالح ساختمانی موانعی را در مسیر فعالیت سازندگان ایجاد می‌کند و حتی در برخی مواقع موجب توقف پروژه‌ها در نیمه کار می شود که ...

آهن پرایس: با افزایش چشمگیر نرخ تورم طی چند سال گذشته علاوه بر صعودی شدن قیمت مسکن، نرخ مصالح ساختمانی نیز افزایش پیدا کرد. چه بسا این رشد قیمت مصالح ساختمانی موانعی را در مسیر فعالیت سازندگان ایجاد می‌کند و حتی در برخی مواقع موجب توقف پروژه‌ها در نیمه کار می شود که این موضوع باعث ایجاد فشار هم بر روی سازنده وهمچنین خریدارمی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای به ثبات رساندن این بازار اقدام به تصویب طرحی با عنوان طرح جهش تولید و تامین مسکن کردند که در این طرح استفاده از ابزارهای بورس کالا با هدف پوشش دادن ریسک ساخت مسکن مورد توجه قرار گرفته است. توجه به این نکته ضروری به‌ نظر می‌رسد که بورس‌های کالایی بر مبنای خرید و فروش فیزیکی شکل گرفته‌اند اما در ادامه ابزارهای دیگری را با هدف تامین مالی، پوشش ریسک و… را هم مورد استفاده قرار دادند. 

با مورد توجه قرار گرفتن هرچه بیشتر این ابزارها توسط فعالان بازار ضمن رفع چالش‌هایی مانند ریسک خرید محصولات در سایه رشد خارج از انتظار قیمت‌ها، شاهد رشد بیشتر بورس کالا در کشور باشیم. حرکت در این مسیر می‌تواند مزیت‌های متفاوتی را برای هر دو سوی معامله و در نهایت برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.

علی پناهی، کارشناس بورس کالا در رابطه با ارزیابی طرح ارائه‌ شده از سوی مجلس شورای اسلامی مبنی بر پوشش ریسک ساخت مسکن و امکان پیش‌خرید و سایر ابزارهای پوشش ریسک خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا اظهار کرد: نرخ فروش مسکن با توجه به دو مولفه قیمت زمین و مصالح ساختمانی و در کنار این دو عامل  وجود سوداگران در این حوزه تعیین می‌شود. در واقع مسکن در اقتصادهایی با نرخ تورم بالا، ماهیت ابزاری حفظ ارزش نقدینگی پیدا می‌کند.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اهداف سامانه ملی املاک و اسکان

در ادامه وی افزود: برای به ثبات رساندن بازارمسکن باید در گام اول قیمت مصالح ساختمانی کاهش داده شود. برخی از محصولات ساختمانی در قیمت تمام‌شده مسکن نقشی اساسی دارند که از جمله آنها می‌توان به میلگرد، تیرآهن، پروفیل، سیمان و گچ اشاره کرد. برخی از این محصولات در قالب معاملات بورس کالا عرضه می‌شوند اما برخی چون گچ و سیمان در بازار‌های خارج از بورس خرید و فروش می‌شوند؛ بنابراین ابتدا ورود تمامی این محصولات در بورس کالا و معامله آنها در این بستر ضروری به‌نظر می‌رسد.

این کارشناس بورس کالا در ادامه خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای ورود سیمان به معاملات بورس کالا انجام شد، هرچند این اقدامات در نهایت به نتیجه نرسید. حال چنانچه این امکان برای سایر محصولات یادشده فراهم شود، از یک‌سو موجب شفافیت قیمت تمام شده این محصولات می‌شود و از سوی دیگر، امکانی برای بهره‌مندی از سایر ابزارهای مالی بورس کالا فراهم خواهد شد.

مهم‌ترین گام برای اجرای هدف مورد بحث شناسایی کالاهای پایه‌ای در حوزه مسکن است که براساس استانداردهای جهانی پوشش ریسک آنها ممکن باشد. پناهی در پایان به این نکته اشاره کرد که بخشی از نوسانات نرخ مسکن از تغییرات قیمت مصالح ساختمانی نشأت می‌گیرد؛ بنابراین کنترل این نوسانات نقشی ویژه در کنترل بازار مسکن خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)