تحلیل بازارآهن در پایان سال 1401

ثبت رکوردهای تاریخی و جدید قیمتی در کلیه بازارهای مالی، زمستان 1401 رو به آشفته‌ترین فصل سال تبدیل کرد.

طوری که قیمت آهن آلات، نرخ دلار، سکه، طلا و ... در این فصل به ویژه در ماه پایانی سال با شتاب و توالی بیشتری رو به افزایش بودند.

قیمت دلار که در ابتدای بهمن ماه با اجرای برخی سیاست‌های بانک مرکزی در کانال 42 هزار تومانی کنترل شده بود تا پایان ماه به روند افزایشی خود ادامه داد و روی 47 هزار تومان بسته شد.

اما سیر صعودی دلار به همین میزان بسنده نکرد و در هفته اول اسفند ماه بیش از 51 هزار تومان رسید.

با وجود اینکه بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار، مرکز مبادلۀ ارز و طلا ایجاد کرده بود، اما بازار ارز راه خودش رو می‌رفت و تا 5 هزار تومان در روز نیز افزایش قیمت داشت، تا اینکه در هفته دوم اسفند در جهشی ناگهانی کانال 60 هزار تومانی رو هم لمس کرد.

اما بالاخره در نیمه اسفند گویا با تزریق دلار و تأثیر برخی اخبار سیاسی در بازار، نرخ ارز به تدریج در مسیر اصلاح قرار گرفت و در هفته سوم اسفند تا کانال 43 هزار تومان هم عقب‌نشینی کرد.

نوسانات بازار آهن که با بازار ارز همراه و همسو بود و با قیمت دلار تغییر می‌کرد از همان ابتدای بهمن به طور میانگین روزی هزار تومان افزایش داشت اما در اوایل اسفند با شتاب و توالی بیشتری رو به افزایش گذاشت به طوری که قیمت برخی محصولات در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته افزایش دو برابری داشتند.

به عنوان مثال قیمت تیرآهن از اسفند سال گذشته تا هفته اول اسفند امسال 15 هزار و 200 تومان افزایش داشت که رقمی معادل 93 درصد است، قیمت میلگرد هم افزایش 9 هزار و 800 تومانی داشت که حدود 55 درصد براورد شد.

طبق آمار قیمت میلگرد 14 در نیمه اسفند به کانال 35 هزار تومان هم رسید و هر شاخه تیرآهن 16 هم با افزایش 2 میلیونی در کمتر از یک هفته 8 میلیون و 400 تومان اعلام شد.

اما در نیمه‌های اسفند با ورود بانک مرکزی برای کنترل نرخ دلار، کمیته مدیریت بازار نیز برای اصلاح اوضاع آشفته بازار آهن اقدام کرد و به همین ترتیب هر کیلو آهن روزانه بین 2 الی 4 هزار تومان اصلاح شد طوری که در پایان اسفند کف قیمت میلگرد به 23 هزار تومان رسید و قیمت تیرآهن 16 هم با کاهش 30 درصدی طی دو هفته، در مرز 6 میلیون تومان قرار گرفت.

در بررسی علل اصلاح قیمت آهن در پایان سال می‌توان به ارسال دستورالعملی مبنی بر عرضه کلیه محصولات در بورس کالا براساس ارز نیمایی و نیز تغییر فرمول محاسبه قیمت آهن اشاره کرد.

در کنار همه‌ی عواملی که بیان شد تأثیر روانی اخبار سیاسی روی بازار از جمله سفر گروسی، نشست حکام، موضع اروپا در قبال سپاه و توافق ایران و عربستان که همگی خروجی مثبتی داشتند نقش مهمی در فروکش کردن التهابات داشتند.

البته بخشی از این اصلاح قیمت‌ها را می‌توان به حل مشکل گاز در برخی واحدهای تولیدی، معاملات بورس کالا، کاهش قیمت شمش و افزایش حجم عرضه‌ها نسبت داد.

به طور کلی می‌توان جو روانی حاکم بر بازار آهن در روزهای پایانی سال را متأثر از سه مؤلفه اساسی: 1- تغییر دستورالعمل حمایتی از عرضه به تقاضا در بورس با اعمال محدودیت صادرات و تغییر فرمول تعیین نرخ پایه و حذف عرضه‌های اعتباری، 2- پایان فصل سرما و بازگشت صنایع فولادی به مدار تولید با رفع محدودیت مصرف گاز و 3- کاهش متوالی قیمت دلار متأثر از اخبار مثبت سیاسی دانست.

با اینحال عواملی که بیان شد موجب بسته شدن نرخ آهن و دلار در قیمت‌های پایینتر شد. هر چند ترسیم چشم انداز شفاف از بازار آهن در سال آتی چندان میسر نیست اما مهمترین عامل تأثیرگذار بر روند بازار دلار، طلا و سایر بازارهای موازی و کالایی اخبار سیاسی است که تغییرات مهم در آن به ایجاد موج‌های کاهشی و یا افزایشی منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)