تحلیل بازارآهن در فروردین و اردیبهشت ماه 1402

پس از ثبت رکوردهای تاریخی و جدید قیمتیِ کلیۀ بازارهای مالی در زمستان 1401 ، با آغاز فعالیت بازارها در فروردین سال جاری قیمت محصولات فولادی اصلاح شد و کف قیمت میلگرد که به بیش از 35 هزار تومان رسیده بود در پایان فروردین ماه در کانال 22 هزار تومانی گزارش شد.

از علل اصلاح قیمت آهن در فروردین می‌توان به اتصال گاز صنایع فولادی، افزایش تولید مواد اولیه، افزایش حجم عرضۀ آهن اسفنجی و شمش، کاهش نرخ محصولات بورسی، نرخ صادراتی فولاد و کاهش قیمت ارز اشاره کرد.

قیمت دلار که در ابتدای فروردین تا کانال 50 هزار تومانی عقب‌نشینی کرده بود، در نیمۀ اردیبهشت با رشد مجدد به مرز 56 هزار تومان رسید اما تا پایان اردیبهشت دوباره رویکردی کاهشی در پیش گرفت و در هفته پایانی نیز در کانال 51 هزار تومانی در نوسان بود که به عقیده برخی کارشناسان اصلاح نرخ دلار ناشی از انتشار اخبار سیاسی مثبت بود.

در پایان فروردین ماه کمبود بار نوردسازان و تحویل شمش در اردیبهشت، محرکی برای آغاز روند افزایشی قیمت آهن بود، اما گشایش عرضه‌های اعتباری، بازگشت پیش‌دریافت عرضه‌های اعتباری از 30 درصد به 10 درصد و افزایش نرخ محصولات بورسی و در کل  دستوری شدن قیمت‌ها موجب تشدید رشد نرخ آهن شد اما مهم‌تر از همه استیضاح و برکناری وزیر صمت بود که به آشفتگی بازار آهن دامن زد زیرا معمولا با هر تغییری، برنامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها نیز تغییر یافته یا نادیده گرفته می‌شوند.

به دنبال برگزاری نشست مشترک بین وزارت صمت، بورس کالا و اقتصاد و گمرکات برای کنترل التهاب بازار، بنا براین شد که مجوز صادرات تنها از طریق بورس کالا صادر شده و آهن اسفنجی هم در بورس کالا فقط بر اساس سهمیه بهین‌یاب به متقاضیان عرضه شود به همین دلیل تا حدودی قیمت‌ها کنترل شد اما بازار دچار نوعی بلاتکلیفی و ابهام بود از همین رو تقاضا هم افت چشمگیری داشت.

در هفته پایانی اردیبهشت بازار کاملا آرام گزارش شد تا اینکه خبر کمبود شمش فولاد قیمت مناسب، مجددا به افزایش قیمت میلگرد منجر شد اما مؤلفه‌هایی مانند کاهش نرخ فولاد صادراتی ایران، کاهش قیمت جهانی فولاد، کاهش نرخ دلار و عرضه‌های بورس کالا و بازگشت پیش‌دریافت معاملات اعتباری به 30 درصد، از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد، طوری که در هفته آخر کف نرخ میلگرد کانال 25 هزار تومانی خود را حفظ کرد.

به طور کلی از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت بازار آهن نوسانات متعددی را پشت سر گذاشت اما با توجه به ابلاغ سهیمه‌بندی برق صنایع فولادی، افزایش 30 درصدی نرخ حمل آهن، احتمال افزایش نرخ دلار و نرخ محصولات صادراتی، افزایش قیمت آهن در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

تا گزارش بعدی منتظرما باشید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • پرند
    پرند 1402/04/04 - 21:21 پاسخ

    شماها همون قیمت میبرین بالا