تحلیل نوسانات بازار مسکن

تحلیل نوسانات بازار مسکن
تحلیل نوسانات بازار مسکن

آهن پرایس: با بررسی عوامل مؤثر بر نوسانات بازار مسکن، مذاکرات برجام مهمترین علت تغییر قیمت‌ها در چند سال اخیر بود. طبق آمار موجود در سال 98، اخبار مربوط به برجام موجب جهش تورمی قیمت‌ها شد اما در پاییز 99 این موضوع تأثیری معکوس داشت و کاهش قیمت مسکن را رقم زد. طبق تحلیل...

آهن پرایس: با بررسی عوامل مؤثر بر نوسانات بازار مسکن، مذاکرات برجام مهمترین علت تغییر قیمت‌ها در چند سال اخیر بود. طبق آمار موجود در سال 98، اخبار مربوط به برجام موجب جهش تورمی قیمت‌ها شد اما در پاییز 99 این موضوع تأثیری معکوس داشت و کاهش قیمت مسکن را رقم زد. طبق تحلیل اهن پرایس از اوضاع خریدوفروش ملک در سال‌های اخیر، بازار مسکن به شدت متأثر از خبار سیاسی به‌ویژه مذاکرات برجامی است و کوچک‌ترین خبری در این زمینه واکنش بازیگران ملک را برانگیخته و سبب ورود خریداران سرمایه‌ای به این بازار می‌شود و در واقع برای این افراد مانند راهنما عمل می‌کند. 

با رشد 70 درصدی قیمت مسکن در سال 97 تقاضای مصرفی کاهش یافت و خریداران سرمایه‌ای وارد بازار شدند. خروج یکطرفه آمریکا از برجام به بازار مسکن شوک وارد کرد که نتیجه آن جهش هیجانی قیمت‌ مسکن به دلیل ترس از افزایش قیمت‌ها بود. اگر عامل غیراقتصادی برجام موجب تورم مسکن نمی‌شد چه بسا معاملات مسکن مانند سال‌های گذشته رونق داشت و ضرر و زیانی متوجه سازندگان نیز نبود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح حق کمیسیون واسطه‌های ملکی

از سال 97 تا 99 میزان خرید آپارتمان به نسبت چهار سال گذشته تقریبا به نصف رسیده بود و خانه‌‌اولی‌ها دیگر توانایی خرید نداشتند که این اتفاق حاصل تورم سنگین در این بازار بود. در این دوره قیمت آپارتمان 6 برابر افزایش پیدا کرد و رشد قیمت در سال 99 نسبت به 97 نیز 7 برابر بود به طوری که قیمت هر مترمربع 4 میلیون بود که در این ایام به 28 میلیون رسید و این اتفاق رکود عمیقی را در بازار مسکن یجاد کرد.

اما در پاییز سال گذشته که زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ پایان یافت قیمت مسکن‌ نیز در پی واکنش مثبت به این جریان تا حدودی کاهشی شد. با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا تصور بر این بود که دوباره برجام احیا خواهد شد و باز هم تحت تأثیر اخبار سیاسی تقاضای غیرمصرفی و سرمایه‌ای ملک کاهش یافت. از همین رو در این ایام شاهد کاهش یک درصدی تورم نسبت به ماه پیش از انتخابات آمریکا بودیم. نتیجه این تحلیل‌ها نشان می‌دهد عوامل مؤثر کلان اقتصادی تعیین کننده اوضاع فعلی بازار نیست و بیشتر تحت تأثیر عوامل غیراقتصادی همچون برجام است.

در ماه نخست امسال که احیای مذاکرات برجام به گوش رسید باز هم مسیر افزایشی قیمت متوقف و تا حدود 3 درصد نیز کاهش پیدا کرد و این جریان کاهشی تا اردیبهشت ماه هم ادامه داشت اما در ماه پایانی فصل بهار به تأثیر از مذاکرات برجام بازهم قیمت‌ها رو به افزایش رفت و در خردادماه شاهد رشد 3 درصدی قیمت مسکن بودیم که نتیجه این نوسانات افزایش 4/7 درصدی قیمت آپارتمان در پایتخت بود. با بررسی آمار افزیش قیمت در سه سال گذشته در مقایسه با نیمه نخست امسال، قیمت مسکن در ایام مشابه سال 97 رشد 44درصدی داشت، در سال 98 رشد 15درصدی تجربه کرد و در سال 99 نیز شاهد رشد55 درصدی بودیم.

قیمت مسکن  متأثر از برجام
 برای پیش‌بینی قیمت مسکن در چند سال آینده فاکتورهای تعیین‌کننده‌ای از قبیل «نسبت قیمت مسکن به قیمت دلار»، «مقایسه رشد قیمت و رشد نقدینگی»، «نسبت قیمت مسکن در تهران به کشور» و مواردی از این‌دست وجود دارد که با بررسی این عوامل به این نتیجه می‌رسیم که قیمت مسکن در بازار فعلی 5 تا 17 درصد از سطحی که باید باشد، بالاتر است.
طبق تجربه سال‌های گذشته اگر نتایج برجام مثبت باشد به کاهش قیمت مسکن منجر خواهد شد در غیراین‌صورت تورم همچنان پایدار خواهد بود اما ممکن است به نسبت ماه‌های گذشته حدود 5 درصد کاهش داشته باشد. از طرفی اگر اتفاق مثبتی در زمینه برجام رخ ندهد احتمال رشد قیمت مسکن وجود دارد.

برآیند بررسی تورم مسکن در نیمه نخست امسال گویای این است که قیمت مسکن در مقایسه با سه سال گذشته رشد کمتری داشته است که همین مسئله زمینه‌ساز افزایش فروش و کاهش خرید بود که بر سیر کلی قیمت مسکن تأثیرگذار بود. همچنین به تأثیر از اخبار مربوط به مذاکرات برجامی به دلیل ترس از کاهش قیمت‌ها تمایل به فروش مسکن نیز افزایش پیدا کرد، اما به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف خانه‌های خالی و کلیدنخورده مشخص نشود با ساخت میلیونی مسکن در هرسال مشکل گرانی و تورم در این زمینه برطرف نخواهد شد.

در پایان با بررسی عوامل مؤثر رشد قیمت مسکن این نتیجه به دست می‌آید که تورم مسکن به ‌تبعیت از تورم عمومی حاکم بر تمامی بازارهای کشور افزایش می‌یابد حتی میزان تورم مسکن 3 تا 4 درصد بیشتر از تورم عمومی است. رشد شدید نقدینگی و سیر صعودی تورم از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد ایران است که باید توسط مسئولان و کارشناسان در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)