تورم در بازار اجاره بهای مسکن

تورم در بازار اجاره بهای مسکن
تورم در بازار اجاره بهای مسکن

آهن پرایس: زمستان امسال شاهد تغییرات غیر منتظره ای در روند بازار مسکن بودیم تا به واسطه آن هم با رشد مجدد قیمت ها، آخرین امیدهای باقی مانده برای تقاضای مصرفی طبقه متوسط از بین برود و هم فرضیه تخلیه تدریجی حباب قیمت مسکن به یک معادله...

آهن پرایس: زمستان امسال شاهد تغییرات غیر منتظره ای در روند بازار مسکن بودیم تا به واسطه آن هم با رشد مجدد قیمت ها، آخرین امیدهای باقی مانده برای تقاضای مصرفی طبقه متوسط از بین برود و هم فرضیه تخلیه تدریجی حباب قیمت مسکن به یک معادله چند مجهولی تبدیل شود. در شرایط حال حاضر بازار مسکن، با رسیدن میانگین قیمت مسکن شهر تهران به 28 میلیون و 389 هزار تومان و همچنین با وجود افزایش30/6 درصدی اجاره بها طی یک سال منتهی به بهمن ماه 99، نسبت میانگین قیمت مسکن به میانگین اجاره بهای سالانه، تحت عنوان معیار سنجش حباب قیمت مسکن به 38 برابر رسیده که در تاریخ بازار مسکن شهر تهران به عنوان بالاترین رقم محسوب می شود.

آمار و بررسی ها نشان دهنده این است که در شرایط فعلی متوسط قیمت خرید یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران بالغ بر 560 درصد بالاتر از رقم مشابه در پاییز سال 95 و چیزی حدود 97/2 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته قرار دارد. لازم به ذکر است که در همین مدت زمان، میانگین اجاره بهای ماهانه یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 180 درصد نسبت به سال 95 و 30/6 درصد به نسبت بهمن ماه سال قبل افزایش یافته است.

نسبت میانگین قیمت مسکن به میانگین اجاره بهای سالانه پیش از اینکه بازار مسکن به دوره تورم زمستانی اخیر وارد شود و قیمت فروش مسکن در اوج امیدواری بازارهای موازی به تحولات آینده اقتصادی سیاسی ایران، وارد روند صعودی جدید شود، به 37 برابر رسیده بود و با درنظر داشتن رکود سنگین حاکم بر معاملات مسکن از طرفی ارزیابی می شد که با کاهش اندک قیمت مسکن درکنار ثبات طولانی مدت قیمت های این بازار ظرف مدت زمان یک یا دو سال آینده و در عین حال رشد تورم اجاره بها به میزان تورم سالانه، نسبت قیمت مسکن به میانگین قیمت اجاره سالانه به محدوده 18 برابری به عنوان حد میانگین بازار مسکن نزدیک شود.

اما در حال حاضر آمارها نشان دهنده این موضوع است که فرضیه تخلیه حباب مسکن با وجود این شرایط، با، اما و اگرهای زیادی روبه رو شده است وحتی به واسطه کنترل اندک سیاست گذاران حوزه های مسکن و مالیات بر تحولات بازار مسکن، این امکان وجود دارد که اوضاع با شرایط وخیم تری مواجه شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی تغییرات شاخص قیمت مسکن

لازم به ذکر است که چنانچه گشایش های اقتصاد سیاسی مورد انتظار بازارها و همچنین رفع تحریم های ظالمانه اقتصادی برای مدت زمان زیادی تعویق شود و یا اخبار مطمعنی از ابقای تحریم ها به گوش بازارها برسد، به طور قطع بازار مسکن نیز در کنار رشد روز افزون نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، بازگشت روند صعودی بازار سرمایه وزنده شدن کوره تورم انتظاری، دوره جدیدی از افزایش قیمت را آغاز می کند.

با توجه به جنس خاص بازار مسکن، نوع تقاضای خرید مسکن، ضعف شدید تولید و انبوه سازی و چسبندگی فوق العاده قیمت در بازار مسکن، برنامه کاهش 52 درصدی قیمت مسکن در جهت تخلیه حباب قیمتی آن منتفی است؛ این در حالی است که با توجه به ذات سنتی بازار اجاره و کم کاری متولیان امر در این بازار این امکان وجود دارد که اجاره بها از جیب طبقه متوسط رو به پایین با رشد پیوسته ای مواجه شود و همچنین می تواند موجب برطرف یا پنهان کردن حباب 50 درصدی قیمت بازار مسکن شود.

در پایان می توان گفت که هرچه رکود بازار مسکن به تعویق بیفتد، شیب افزایش نرخ اجاره و دوره زمانی سونامی تورم بازار اجاره بیشتر می شود. با توجه به اینکه حداقل سهم هزینه مسکن در سبدمصرفی خانوارها ایرانی به 35 درصد رسیده است، به وقوع پیوستن برنامه تخلیه حباب مسکن با افزایش اجاره بها می تواند منجر به مواجه شدن خانوارها با تکانه های جدی شود و حتی برخی از اقلام ضروری زندگی را از سبد خانوارها حذف کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)