تیرآهن و کاربردهای آن

تیرآهن و کاربردهای آن
تیرآهن و کاربردهای آن

از تیرآهن می توان به عنوان یکی از اصلی ترین المان های مورد استفاده در سازمان های ساختمانی نام برد. در اصل تیرآهن به عنوان عضوی برای نگهداری بارهای مختلف وارده در طول سازه اطلاق می گردد. کاربرد اصلی تیرآهن در سازه هایی با اسکلت فلزی می باشد که ...

از تیرآهن می توان به عنوان یکی از اصلی ترین المان های مورد استفاده در سازمان های ساختمانی نام برد. در اصل تیرآهن به عنوان عضوی برای نگهداری بارهای مختلف وارده در طول سازه اطلاق می گردد. کاربرد اصلی تیرآهندر سازه هایی با اسکلت فلزی می باشد که نقش ستون را ایفا می کند. تیرآهن معمولی به ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر عرضه می شود و مورد استفاده آن در ستون ها، خرپا ها، نعل درگاه ها، بیم ها در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری می باشد. انواع مختلف تیرآهن در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن و هاش

در ساخت پروژه های مختلف ساختمانی، عمرانی و صنعتی از تیراهن استفاده می گردد و بسته به نوع و حجم سازه و مقدار مصرف تیراهن میتوان گفت یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت تمام شده پروژه، قیمت تیراهن و به طور کلی قیمت اهن آلات مصرفی در آن پروژه می باشد. برای بررسی عوامل تعیین کننده قیمت تیرآهن ابتدا خود محصول را بررسی می کنیم.

یکی از اصلی ترین المان ها در سازه های ساختمانی "تیر" است که وظیفه آن تحمل نیرو و بارهای وارد برآن و وزن خود تیر است. تیرآهن اساسی‌ترین پروفیل ساختمانی است که بعضاً در پروژه‌های صنعتی نیز از آن استفاده می شود. تیراهن ها با استاندارهای مختلفی از جمله اروپایی-ایرانی و چینی-روسی و به صورت بال پهن یافت میشوند. علائم اختصاری این مدل ها بدین شرح می باشد: تیرآهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)/ تیرآهن INP (استاندارد چین و روسیه)/ تیرآهن IPB (بال پهن یا هاش H)

قیمت تیراهن و قیمت هاش متاثر از همان عواملی است که قیمت آهن تاثیر می پذیرد. به نوعی میتوان گفت قیمت جهانی سنگ آن و مقدار تقاضا و تولید آن و همچنین قیمت دیگر موارد تشکیل دهنده اهن از مهمترین عوامل است. همچنین هزینه های حمل و نقل و سوخت و انرژی و تورم جهانی نیز از دیگر موارد تاثیر گذار محسوب می شوند.

در بازار ایران قیمت های مختلفی بسته به نام و نوع تیراهن ها وجود دارد که اگر لیست قیمت تیراهن ها را بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که قیمت تیراهن ذوب اهن اصفهان تقریبا بالاتر از همه کارخانه ها قرار می گیرد و بعد از آهن قیمت تیراهن یزد و تیرآهن آریان فولاد و سایر تولید کننده ها از جمله تیراهن اشتهارد، تیراهن فایکو، تیراهن ناب تبریز و همچنین تیراهن های ترک که به صورت سبک و سنگین در بازار ایران موجود می باشند. قیمت تیرآهن ها در بازار به صورت شاخه ای اعلام میشود و قیمت هاش ( تیراهن بال پهن) به صورت کیلویی اعلام می گردد. در ادامه به معرفی بیشتر تیراهن های موجود در بازار ایران می پردازیم.

تیرآهن IPE

این تیرآهن معمولی و استاندارد I شکل در ایران وجود دارد. این تیرآهن ها که ضخامت بال آن ثابت است طبق استاندارد اروپا تولید می‌شوند.

تیرآهن INP

تیرآهن I شکل که ضخامت بال آنها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می‌یابد که این مطابق با استاندارد کارخانجات روسیه و چین می‌باشد.

تیرآهن IPB

تیرآهن H یا تیراهن های بال پهن که در آنها طول بال‌ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش یافته است. برای نشان دادن تیرآهن از علامت V و برای نشان دادن سبک وزن بودن تیراهن از علامت L استفاده میشود.

لیست قیمت تیرآهن های موجود در بازار ایران در وبسایت آهن پرایس قابل مشاهده است و میتوانید با مراجعه به وبسایت ما برای خرید تیراهن ذوبی یا دیگر کارخانه ها اقدام نمایید. در مجموعه آهن پرایس فروش تیرآهن با مناسبترین قیمت صورت می گیرد و در تناژ بالا فروش تیراهن به قیمت کارخانه انجام می گیرد.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)