دلایل ثبات نسبی قیمت مسکن

دلایل ثبات نسبی قیمت مسکن
دلایل ثبات نسبی قیمت مسکن

آهن پرایس : پس از کاهش قابل ملاحظه معاملات مسکن در ماه های اخیر رشد 37  درصدی تعداد معاملات دی ماه را نمی توان به معنای رونق بازار مسکن در نظر گرفت . زیرا پس از افزایش تعداد معاملات باز هم عدد قابل توجهی را نشان نمی دهد .در سال های اخیر با ...

آهن پرایس : پس از کاهش قابل ملاحظه معاملات مسکن در ماه های اخیر رشد 37  درصدی تعداد معاملات دی ماه را نمی توان به معنای رونق بازار مسکن در نظر گرفت . زیرا پس از افزایش تعداد معاملات باز هم عدد قابل توجهی را نشان نمی دهد .در سال های اخیر با روند افزایشی نرخ ارز که تا حدود 28 تومان بالا رفت قیمت مسکن هم تا 27 میلیون تومان افزایش یافت اما با کاهش نرخ ارز قیمت مسکن ثابت ماند .

براساس آمار های منتشر شده توسط بانک مرکزی در سه ماه آبان ، آذر و دی شاهد ثبات نسبی قیمت ها در بازار معاملات مسکن پایتخت هستیم علی الخصوص در مناطق میانی و جنوبی تهران این ثبات قیمت مشخص تر است به طوری که تورم ماهانه در حوزه مسکن در ماه آذر به منفی 1.1 درصد رسید ولی در ماه های آبان و دی رشد ماهانه متوسط نرخ مسکن در تهران 1.8 درصد اعلام شد . در حالی که در 7 ماه دیگر سال رشد ماهانه مسکن با تورم رو به رو بود به طوری که تورم ماهانه نرخ مسکن در مهر ماه امسال با ثبت افزایش ۱۰ درصدی نسبت به شهریور ماه، بی‌سابقه بوده و رکورد ۱۱ ساله از ۸۸ تا ۹۹ را به نام خود ثبت کرد. بی شک ثبات نسبی نرخ ارز در ماه های اخیر ، یکی از دلایل مهم ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن بود؛ اما کاهش شدید تعداد معاملات نیز در این ثبات قیمتی بی‌تأثیر نبوده است .

در ادامه  می توانید این خبر را نیز  مطالعه کنید : تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن

دفتر برنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارشی که در پایان آبان ماه از وضعیت بازار مسکن در تهران و دیگر مراکز استان‌ها منتشر کرد، تشابه عجیب نرخ ارز و نرخ مسکن در 8 ماه ابتدایی امسال را مورد تاکید قرار داد . این هماهنگی نرخ مسکن و ارز تا حدی پیش رفت که برخی از کارشناسان اقتصادی، تئوری هر متر مسکن هزار دلار را مطرح کردند؛ به خصوص که دلار در آبان ماه تا ۲۸ هزار تومان و مسکن در تهران تا متری بیش از ۲۷ میلیون تومان افزایش یافت.

اما با کاهش نرخ ارز و افت آن به کف کانال 20 هزار تومانی  شاهد کاهش نرخ مسکن نبوده ایم : به نظر می‌رسد علاوه بر زمان بر بودن ایجاد تناسب میان نرخ این دو  بازار  و کُند بودن تغییرات نرخ مسکن، چسبندگی نرخ در بخش مسکن نیز بر شکسته شدن تئوری هر متر مسکن هزار دلار مؤثر باشد.

سید امین زرگر مرادی کارشناس اقتصاد مسکن اظهارکرد: طبق آمار اعلامی بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در دی ماه به ۳۵۱۵ واحد رسید که نسبت به آذر ماه با ۲۵۵۵ واحد حدود ۳۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه نرخ هم میانگین نرخ هر متر مربع واحد مسکونی از حدود ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار توان در آذر ماه با رشد ۱.۸ درصدی به ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که در گزارش قبلی بانک مرکزی که مربوط به تحولات آذر ماه مسکن تهران بود، شاهد کاهش ۴۲.۸ درصدی تعداد معاملات و کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بودیم. وی گفت: وقتی تعداد معاملات در این سطح پایین باشد، رشد ۳۷ درصدی تعداد معاملات دی ماه را نمی‌توان به معنای رونق بازار به حساب آورد. زیرا تعداد معاملات حتی پس از افزایش، باز هم عدد قابل توجهی را نشان نمی‌دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)