روزهای طاقت فرسای مستاجران

روزهای طاقت فرسای مستاجران
روزهای طاقت فرسای مستاجران

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، توجه به ساختار اقتصاد کلان کشور در مقطع کنونی، به خوبی چگونگی مسیر رشد نرخ در بازار املاک و مستغلات و به دنبال آن بازار اجاره را مشخص می‌کند. به اظهارات صاحب ‌نظران اقتصاد مسکن افزایش بازدهی بازارهای دارایی به ویژه بورس و ارز از یک...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، توجه به ساختار اقتصاد کلان کشور در مقطع کنونی، به خوبی چگونگی مسیر رشد نرخ در بازار املاک و مستغلات و به دنبال آن بازار اجاره را مشخص می‌کند. به اظهارات صاحب ‌نظران اقتصاد مسکن افزایش بازدهی بازارهای دارایی به ویژه بورس و ارز از یک سو و بالارفتن نرخ تورم عمومی کشور از سوی دیگر موجب شده تا بازار املاک و به دنبال آن بازار اجاره نیز در یک مسیر صعودی نرخ قرار بگیرد.

آمارهای رسمی از تحولات بازار ملک و اجاره طی ماه نخست تابستان سال جاری نشان می‌ دهد میانگین نرخ هر مترمربع آپارتمان مسکونی از مرز روانی ۲۰ میلیون تومان عبور کرده و به کانال ۲۱ میلیون تومان نزدیک شده است. در تیر ماه سال 99 متوسط نرخ هر مترمربع آپارتمان مسکونی در بنگاه‌ های املاک تهران معادل ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان ثبت شده که در مقایسه با یک ماه خرداد معادل ۴/ ۱۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۶/ ۵۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.  هم چنین در ماه تیر شاخص مسکن اجاری در تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۶/ ۲۷ و ۳۱ درصد رشد داشته است.

در چنین وضعیتی دولت و سیاست‌ گذار بخش مسکن برای حل نوسانات بازار اجاره و کمک به مستاجران، چند راهکار اولیه را پیشنهاد داده‌اند که به نظر می‌رسد در میان ‌مدت و بلند مدت نه‌ تنها نمی‌تواند به اجاره‌ نشین‌ ها کمک کند، بلکه موجبات فشار بیشتر بر متقاضیان این بازار خواهد شد. راهکار اولیه، تعیین سقف برای افزایش نرخ اجاره‌ بها بوده که برای شهر تهران معادل ۲۵ درصد تعیین شده است. این نرخ اگر چه در کوتاه‌ مدت ممکن است از نظر جوروانی تا حدودی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد اما در میان‌ مدت به لحاظ فشار به موجر در تعیین یک میزان مشخص برای افزایش نرخ اجاره، می‌تواند اثرمعکوسی بر بازار داشته باشد.  به این معناکه موجران به دلیل وجود محدودیت در افزایش نرخ اجاره، ممکن است از عرضه واحد مسکونی خود به بازار صرف ‌نظر کنند و در نتیجه کاهش عرضه واحدهای اجاری به بازار، منجر به افزایش شکاف میان عرضه و تقاضای موجود و نهایتا فشار بیشتر به مستاجران خواهد شد.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)