عوامل آشفتگی بازار مسکن

عوامل آشفتگی بازار مسکن

پارامترهای متعددی در ایجا دشرایط رکودی بازار مسکن و افزایش قیمت ملک مؤثر است که از جمله آنها می‌توان افزایش قیمت اهن الات و سایر مصالح ساختمانی، کمبود زمین، عدم نظارت بر قیمتگذاری مسکن و ... را نام برد، مجموعه عواملی که بیان شد رکود در ساخت و ساز را رقم زده است...

آهن پرایس: آشفتگی و نابسامانی بازار مسکن در سال‌های اخیر، مانند سایر بازارهای مالی زودبازده یا دیرنقدشونده بر کسی پوشیده نیست. بازار مسکن در چند سال گذشته روند افزایشی قابل ملاحظه‌ای داشته و دچار رکود عمیقی است.

عوامل متعددی در بروز چنین اوضاعی در بازار مسکن دخیل است و نتیجه این عوامل ناتوانی مردم در خرید مسکن است؛ اما نکته بحث‌برانگیز تنها کاهش قدرت خرید نیست، بسیاری از مردم حتی توانایی اجاره مسکن و پرداخت رهن و اجاره را نیز ندارند، به طوری که پس از اتمام قرداد به‌ناچار در مناطق پایین‌شهر و خانه‌های کوچک‌تر ساکن می‌شوند.

همانطور که اشاره شد عوامل متعددی در ایجاد چنین شرایطی مؤثر است که از جمله آنها می‌توان افزایش قیمت آهن آلات و سایر مصالح ساختمانی، کمبود زمین، عدم نظارت بر قیمتگذاری مسکن و ... را نام برد، مجموعه عواملی که بیان شد رکود در ساخت و ساز را رقم زده است.

در واقع می‌توان گفت کاهش سود انبوه‌سازان تا 28 درصد، به‌ بی‌میلی فعالان این حوزه برای ادامه فعالیت منجر شده‌ است، به طوری که بعضا شاهد خروج سرمایه‌ها از این بازار هستیم، به عبارتی رکود ساخت و سازها سرمایه‌های این بازار را به سمت بازارهای زودبازده سوق می‌دهد.

از سوی دیگر با افزایش افسارگسیخته قیمت خانه‌های نوساخته، آن هم در شرایطی که مردم در تأمین نیازهای اولیه خود دچار مشکل هستند، به کاهش تقاضای مسکن نوساز منجر شده است، همچنین طبق آمار بانک مرکزی مردم برای خرید خانه‌های سال ساخت بالا تمایل بیشتری دارند.

رشد قیمت آهن آلات ساختمانی

افزایش نرخ تورم بیش از 50 درصدی کشور در سال‌های اخیر و تبعات جبران‌ناپذیر آن بر کسی پوشیده نیست، از جمله تبعاتی که می‌توان برای رشد نرخ تورم نام برد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و اهن الات است. قاعدتا مسکنی که با مصالح قیمت‌بالا ساخته‌ می‌شود، قیمت بالایی خواهد داشت.

ساخت مسکن با مصالح گران قیمت برای سازنده به‌صرفه نیست و به دلیل اینکه نرخ تمام شده نیز افزایش می‌یابد تقاضایی نیز برای آن وجود نخواهد داشت. گواه این امر آمارهای مرکز آمار کشور است که از افزایش 29 درصدی نهاده‌های ساختمانی در یک سال گذشته حکایت دارد.

به عبارتی می‌توان گفت افزایش سیمان 21/4 درصد برآورد شده است، گروه تأسیسات برقی 39/5 درصد، نقاشی ساختمان 36/8 درصد و موزائیک و سرامیک نیز 36/8 درصد افزایش قیمت داشته است، همچنین شیشه نیز در یک سال گذشته حدود 83/3 درصد افزایش قیمت داشته است.

از دیگر معضلاتی که در کل کشور و به‌ویژه در برخی شهرها مشاهده می‌شود کم آبی و کاهش ذخایر زیرزمینی است که بعضا به فرونشست خاک منجر شده است. همین امر به کمبود زمین مناسب برای ساخت مسکن منجر شده که نتیجه آن افزایش قیمت زمین است، البته می‌توان یکی از دلایل عدم پیشرفت ساخت مسکن ملی را نبود زمین مناسب نام برد.

قطعی گاز صنایع تولیدی در زمستان و قعی برق در تابستان به کاهش تولید یا حتی توقف تولید نهاده‌های ساختمانی مانند سیمان و آهن آلات منجر شده که نتیجه کمبود این محصولات در بازار افزایش قیمت آنها را در پی داشته است.

از دیگر عواملی که به رشد نرخ مسکن در سال‌های اخیر منجر شده نبود نظارت بر قیمتگذاری مسکن است، به این صورت که با افزایش نرخ تورم انتظارات تورمی نیز افزایش یافته است از همین رو مالکان متأثر از این امر و همچنین جهش نرخ دلار، نرخ املاک خود را افزایشی اعلام می‌کنند و عملا نظارتی هم بر این قیمتگذاری‌ها مشاهده نمی‌شود.

به عقیده برخی حل چالش‌های بازار مسکن منوط به گشایش و حل مشکلات درونی آن است اما بدیهی است گشایش در این بازار به شرایط کلی اقتصاد کشور و برخی عوامل بیرونی وابسته است. در واقع می‌توان گفت تا زمانی که تورم در کشور پابرجاست و التهابات ارزی ادامه دارد نرخ مسکن نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه رکود و نرخ آن عمیق‌تر و بیشتر خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موانع ساخت مسکن در سال 1401

گفتنی است گزارش‌های بانک مرکزی حاکی است که نرخ هر مترمربع مسکن در تهران به 50 میلیون تومان افزایش یافته است و به عقیده برخی کارشناسان با تداوم وضع فعلی اقتصاد کشور و جامعه، سیر صعودی بازار مسکن در سال آتی نیز ادامه دار خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)