مهمترین کاربردهای نبشی

مهمترین کاربردهای نبشی

نبشی، مقطعی فولادی با دو بال عمود بر هم است که به دلیل نحوه تولید، شکل ظاهری و جنس خود، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. این مقطع در انواع مختلف و با کاربردهای متنوع در صنعت و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد...

آهن پرایس: نبشی، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت و ساختمان‌سازی است که از دو بال عمود بر هم تشکیل شده است. نبشی فولادی براساس شکل ظاهری، نحوه تولید و جنس محصول در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود که به تناسب هر یک قیمت نبشی و کاربرد آن نیز تغییر می‌کند. لازمه انتخاب و خرید نبشی مناسب با کاربرد آن، شناخت دقیق انواع نبشی و مشخصات این محصول است که در ادامه به معرفی انواع و مهمترین کاربردهای نبشی در صنایع مختلف پرداخته خواهد شد.

نبشی ها در سایزهای مختلف و با ابعاد 6 متری در کارخانجات تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی، استاندارد نبشی از سایز 3 تا 10 است. سایزهای کوچکتر کاربرد کمتری دارند و ابعاد بزرگتر نیز توسط برخی کارخانجات خاص تولید می‌شود. برای مثال، نبشی لقمه دارای طول کمی بوده و در کاربردهای خاصی مانند ساخت آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استانداردهای مختلفی برای تولید نبشی در کشورهای مختلف وجود دارد برخی از رایج‌ترین استانداردها شامل GOST 8510 استاندارد روسی، GOST 8240 استاندارد روسی، DIN EN 10056-1 استاندارد اروپایی، ASME S1-36 استاندارد آمریکایی و ASTM A36 استاندارد آمریکایی است. استاندارد تولید علاوه‌بر کیفیت در قیمت نبشی نیز اثرگذار است.

انتخاب سایز و استاندارد مناسب نبشی، به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، شرایط محیطی و میزان بار بستگی دارد.

انواع نبشی از نظر شکل ظاهری

نبشی ها یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع هستند، این مقاطع از دو بال عمود بر هم تشکیل شده‌اند که در ضخامت و طول‌های مختلف تولید می‌شوند. گفتنی است طول و ضخامت نقش مهمی در تعیین قیمت نبشی دارند؛ اشکال مختلف نبشی شامل موارد زیر است:

  • نبشی بال مساوی: در این نوع نبشی، طول هر دو بال برابر است. به عنوان مثال، در نقشه‌های ساختمانی، نبشی بال مساوی با طول 400 میلی‌متر به صورت L400 نشان داده می‌شود. عدد بعد از L نشان‌دهند طول بال نبشی است.
  • نبشی بال نامساوی: در این نوع نبشی، طول بال‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در نقشه‌های ساختمانی، نبشی بال نامساوی با طول بال‌های 100 و 200 میلی‌متر به صورت L100*200 نشان داده می‌شود.
  • نبشی‌لقمه:از نبشی‌های ضخیم بریده شده به قطعات کوچک‌تر تولید می‌شود و در ساخت آسانسور و ... کاربرد دارد. ابعاد نبشی لقمه 10*10 است.

انواع نبشی براساس نحوه تولید

نبشی‌ها از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت و ساختمان‌سازی هستند که به دو دسته فابریک و پرسی تولید می‌شوند. تفاوت اصلی این دو نوع نبشی در نحوه تولید آنها است که در کیفیت و قیمت نبشی تأثیرگذار است.

نبشی فابریک: از ابتدای فرآیند تولید به صورت نبشی ساخته می‌گیرد. به این صورت که شمش‌ها در کوره‌های حرارتی گرم شده و سپس از قفسه‌های نورد عبور می‌کنند و با عبور از قفسه‌های نورد، مقطع شمش‌ها کاهش و طول آنها افزایش می‌یابد. در نهایت، نبشی‌ها در سایزهای مختلف برش داده می‌شوند.

نبشی پرسی: این نوع از ورق‌های فولادی با طول 6 متر تولید می‌شود. به طوری که ورق‌ها برش خورده و سپس با استفاده از دستگاه پرس، شکل داده می‌شوند.در نهایت، با استفاده از دستگاه رول فورمینگ، ورق‌های پرس‌شده به نبشی تبدیل می‌شوند.

انواع نبشی از نظر جنس

نبشی ها از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت هستند که در انواع مختلف و با کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. جنس نبشی یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع مناسب آن برای کاربردهای مختلف است که تأثیر مستقیمی در قیمت نبشی دارد، در ادامه به معرفی رایج‌ترین انواع نبشی از نظر جنس می‌پردازیم

 1.     نبشی فولادی

  • نبشی‌آهنی:رایج‌ترین نوع نبشی است که از فولاد نورد گرم تولید می‌شود و در ساخت و ساز، ماشین‌سازی و سایر صنایع کاربرد دارد.
  • نبشی‌گالوانیزه:برای‌افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، با یک لایه فلز روی پوشیده می‌شود. این نوع نبشی برای استفاده در محیط‌های مرطوب و خورنده مانند اسکله‌ها، سازه‌های دریایی و ... مناسب است.
  • نبشی ضد زنگ:از فولادهای آلیاژی ضد زنگ مانند 304 و 316 تولید می‌شود و در محیط‌های با خوردگی شیمیایی بالا مانند صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی کاربرد دارد.

 2.      نبشی آلومینیوم      

  • نبشی آلومینیوم:از آلومینیوم نورد شده تولید می‌شود و به دلیل وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی و شکل‌پذیری بالا، در مصارف مختلفی مانند ساخت درب و پنجره، هواپیماسازی و ... کاربرد دارد. قیمت نبشی آلومینیوم نسبت به سایر نبشی‌ها گران‌تر است.

 3.    نبشی پلاستیکی       

  • نبشی PVC: در ضخامت‌های مختلف برای استفاده در سردخانه‌ها، سوله‌ها و ... به منظور جلوگیری از هدر رفتن گرما و سرما کاربرد دارد.
  • نبشی تاشو PVC: برای مصارف دکوراسیون و پوشش زوایا به کار می‌رود و قابلیت تاشدگی تا 180 درجه را دارد.

نبشی فولادی به دلیل شکل هندسی خاص خود، از استحکام و مقاومت بالایی در برابر خم شدن و پیچش برخوردار است و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، به برخی از کاربردهای نبشی در صنایع مختلف اشاره می‌شود.

 کاربرد نبشی در صنعت

  • ساخت ماشین آلات:نبشی در ساخت اسکلت و بدنه ماشین‌آلات مختلف مانند جرثقیل، لیفتراک و ... به کار می‌رود.
  • ساخت تجهیزات صنعتی :از نبشی برای ساخت پایه‌ها، ستون‌ها، قاب‌ها و سایر اجزای تجهیزات صنعتی مانند قفسه‌ها، نقاله‌ها، پله‌ها و ... استفاده می‌شود.
  • ساخت مبلمان فلزی: نبشی به دلیل استحکام بالا، برای ساخت مبلمان فلزی مانند میز، صندلی و ... به کار می‌رود.
  • ساخت‌قفسه‌های‌فلزی: از نبشی برای ساخت قفسه‌های فلزی در انبارها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ساخت ادوات کشاورزی: از نبشی برای ساخت ادوات کشاورزی مانند گاوآهن، تراکتور و ... استفاده می‌شود
    ساخت‌شاسی‌کامیون‌وتریلی:از نبشی در ساخت شاسی کامیون و تریلی برای افزایش استحکام و مقاومت آن استفاده می‌شود.
  • :ساخت نرده‌ها از نبشی برای ساخت نرده‌های فلزی در راه‌پله‌ها، بالکن‌ها و ... استفاده می‌شود.
  • ساخت‌مجسمه‌هاوالمان‌های‌هنری:نبشی در ساخت مجسمه‌ها و المان‌های هنری کاربرد دارد.

کاربرد نبشی در ساختمان‌سازی

  • :اتصال تیرچه به ستون نبشی برای اتصال تیرچه به ستون در سقف‌های تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت به کار می‌رود.
  • ساخت ستون: از نبشی می‌توان برای ساخت ستون‌های فرعی و سبک در سازه‌های بتنی و فلزی استفاده کرد.
  • :ساخت قاب های فلزی نبشی در ساخت قاب‌های فلزی برای در‌ها، پنجره‌ها، و ... کاربرد دارد.
  • :ساخت پله ها نبشی در ساخت پله‌های فلزی به کار می‌رود.
  • اجرای وال پست: برای افزایش استحکام دیوارها، از نبشی برای ساخت وال پست استفاده می‌شود. وال پست با نبشی، به نام نبشی‌کشی ساختمان نیز شناخته می‌شود. جزئیات نبشی‌کشی دیوارهای داخلی، خارجی و نما در نقشه‌های ساختمان مشخص می‌شود.
  • نبشی‌کشی نما: برای اصلاح برجستگی‌ها و فرورفتگی نمای ساختمان، از نبشی‌کشی نما استفاده می‌شود. این کار در مرحله نازک‌کاری انجام می‌شود.
  • اتصال اجزا در اسکلت فلزی: به دلیل شکل ظاهری، نبشی یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتصال اجزای مختلف اسکلت فلزی است. استفاده از نبشی در اتصالات، باعث تقویت سازه می‌شود. می‌توان سوراخ‌هایی در بال‌های نبشی ایجاد کرد تا اتصالات بهتری صورت بگیرد.
  • پشتیبانی تیرها و ستون‌ها: از نبشی برای پشتیبانی تیرها و ستون‌ها در سازه‌های عمودی مانند برج‌های مخابراتی استفاده می‌شود. این کار باعث افزایش مقاومت سازه در برابر باد و سایر شرایط نامساعد آب‌وهوایی می‌شود.

    در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید:تفاوت ورق گالوانیزه گرم با ورق گالوانیزه سرد

نکات خرید نبشی فولادی

انتخاب نوع و سایز مناسب نبشی، به نوع کاربرد و شرایط پروژه بودجه در نظر گرفته شده و قیمت نبشی بستگی دارد. در ادامه، به برخی از عوامل مؤثر در انتخاب نبشی اشاره می‌کنیم 

  • :نوع کاربرد نبشی در کاربردهای مختلفی از جمله صنعت، ساختمان‌سازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع کاربرد، اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب نبشی است.
  • شرایط پروژه: شرایط پروژه مانند میزان بار و فشار وارده، نوع خاک و ... در انتخاب نبشی مناسب مؤثر است.
  • ابعاد و ضخامت: نبشی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. انتخاب ابعاد و ضخامت مناسب، به نوع کاربرد و شرایط پروژه بستگی دارد. ابعاد و ضخامت نبشی فاکتوری برای تعیین قیمت نبشی است.
  • جنس: نبشی در جنس‌های مختلف مانند فولاد، آلومینیوم و ... تولید می‌شود. انتخاب جنس مناسب، به نوع کاربرد و شرایط محیطی بستگی دارد. همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای خرید نبشی نیز حائز اهمیت است زیرا جنس نبشی در قیمت نبشی اثرگذار است.
  • قیمت: قیمت نبشی به عوامل مختلفی مانند نوع، جنس، ابعاد و ضخامت، برند کارخانه، استاندارد تولید، تناژ خرید بستگی دارد بنابراین بهتر است پیش از خرید نبشی به این فاکتورها توجه شود زیرا با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توان نبشی مناسب را برای هر پروژه انتخاب کرد.

با این حال بهتر است پیش از خرید نبشی برای اطمینان از انتخاب و خرید صحیح این محصول با کارشناسان فروش آهن پرایس تماس بگیرید و متناسب با پروژه خود نبشی مدنظر را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)