نابسامانی قیمت آهن و ورق

نابسامانی قیمت آهن و ورق

نخستین روز هفته بازار میلگرد و تیرآهن کاملا آرام همراه با ثبات نسبی گزارش شد. بازار ورق کلاف گرم مبارکه همچنان به‌هم‌ریخته و نابسامان  بود و برخی از مبادی فروش قوطی و پروفیل دیروز قیمتهای بالاتری را پیشنهاد دادند...

آهن پرایس: قیمت آهن آلات در نخستین روز هفته در غالب مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بودند اما قیمت لوله و پروفیل فولادی افزایشی بود و برخی از محصولات هم کاهش قیمت داشتند.

بازار ارز با نوسان افزایشی همراه بود و قیمت دلار حدود 400 تومان افزایش داشت به طوری که هر دلار بازار آزاد در پایان روز 50 هزار و 650 تومان به فروش رسید.

گزارش‌ها حاکی از ثبات قیمت روز میلگرد در غالب مبادی فروش بود اما در برخی کارخانه‌ها کاهش 50 تا 300 تومانی هم مشاهده شد؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان با 100 تومان کاهش حدود 24.200 تومان اعلام شد همچنین قیمت میلگرد نیشابور هم 50 تومان کاهش داشت که در هر کیلو به22.960 تومان رسید. کف قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار بین 22.000 تا 22.700 تومان اعلام شد.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد امیرکبیر

قیمت میلگرد آناهیتا

22.600

22.400

23.500

23.800

قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوبی و قیمت تیرآهن فایکو در برخی سایزها بین 10 تا 50 هزار تومان کاهش داشت و برخی سایزهای درشت هم تا حدودی افزایش داشتند. قیمت نبشی، قیمت انواع ناودانی نیز در کلیه مبادی فروش بدون تغییر اعلام شد.

قیمت روز ورق سیاه مبارکه و قیمت ورق سیاه گیلان روز شنبه ثبات داشتند ولی قیمت ورق سیاه اکسین و کاویان با کاهش 200 تا 500 تومانی همراه بودند. طبق آمار قیمت ورق سیاه در برخی ضخامت‌ها بین 40 تا 44 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق شیروانی هم در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل‌ها در غالب کارخانه‌ها با افزایش 200 تا 500 تومانی همراه بود اما قیمت پروفیل اصفهان ثابت اعلام شد؛ قیمت قوطی و پروفیل مبارکه 2 میل در برخی مبادی فروش حدود 39.100 تا 39.500 تومان گزارش شد.

قیمت لوله داربست، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله مبلی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز با افزایش 200 تا 500 تومانی همراه بودند.

افت عرضه اسفنجی در بورس

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است که دیروز حدود 2 میلیون و 524 هزار تن محصول فولادی عرضه شد که از این میزان تنها حدود 23 درصد به فروش رسیدند که رقمی معادل 587 هزار و 535 تن برآورد شد.

از 195 هزار و 135 تن شمش بلوم عرضه شده حدود 2 هزار و 760 تن آن معامله شد که معادل 8 درصد از کل عرضه این محصول بود. همچنین از این میزان 69 هزار تن نیز به آهن اسفنجی اختصاص داشت که هر کیلو از آن 13 هزار و 234 تومان برآورد شد.

طبق آمار منتشر شده از عرضه آن اسفنجی در چند هفته اخیر حاکی است حجم عرضه آهن اسفنجی در یک ماه اخیر با کاهش چشمگیری همراه بوده است در حالی که قیمت این محصول در پایان ماه آبان در کانال 14 هزار تومانی بود.

به این صورت که حجم آهن اسفنجی در عرضه 18 آذر 102 هزار تن گزارش شد، در 25 آذرماه 92 هزار تن و هفته گذشته نیز به 70 هزار تن رسید و روز گذشته نیز کمترین میزان عرضه این محصول در روز گذشته به ثبت رسید که عمده‌ترین دلیل آن قطعی گاز اعلام شد.

مضاف براین محدودیت 30 درصدی اعمال شده بر سهمیه بهین یاب شرکت‌های متقاضی از سوی بورس کالا را نیز می‌توان مهمترین عامل کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی تلقی کرد. همانطور که اشاره شد قطعی گاز واحدهای تولیدی در فصل سرما به کاهش تولیدات واحدهای صنعتی منجر می‌شود.گفتنی است محدودیت عرضه آهن اسفنجی به کاهش حجم عرضه شمش نیز منتهی شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت قیمت میلگرد در  آخر سال

محدودیت تولید آهن اسفنجی که از کمبود انرژی نشأت می‌گیرد معاملات سایر مقاطع فولادی را نیز تحت تأثیر قرار داده و عمدتا شاهد معاملات عرضه‌های اعتباری هستیم. در همین اثنا تولیدکنندگان نیز برای رفع تعهدات صادراتی محصولات خود را در بورس یا در بازار عرضه می‌کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)