نوسانات ناپایدار بازار آهن

نوسانات ناپایدار بازار آهن

 نوسانات ناپایدار بازار اهن و ارز که اخیرا به فورمی‌توان در بازار مشاهده کرد خود چالش دیگری  در کنار چالش تأمین کالا است؛ زیر براساس آنچه روز گذشته در بازار مشاهده شد  بسیاری از مبادی فروش به دلیل بیم و هراسی که تجربه می‌کنند عمده معاملات خود را متوقف کرده و بسیاری نیز خرید و فروش خود را کنسل کردند...

آهن پرایس: روز گذشته نیز اوضاع بازار آهن و فولاد داخلی بسیار متشنج گزارش شد و همچنان کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن به روند افزایشی قیمت آهن آلات به صورت افسارگسیخته و سرسام‌آور ادامه دادند.

نرخ دلار آمریکا نیز در ادامه روند جهشی، ظهر دیروز برای نخستین بار مرز 60 هزار تومان را هم رد کرد و ساعتی بعد تا کانال 56 هزار تومان پایین آمد و نهایتا روی کانال 58 هزار و 400 تومانی بسته شد.

نرخ دلار از نیمه بهمن ماه با شتاب رشد بیشتر و متوالی مواجه شده و در این مدت کوتاه نسبت به ریال ایران 30 درصد رشد داشته است، همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز دلار نسبت به ریال ایران 118 درصد جهش داشته و درواقع ارزش پول ملی ایران کمتر از نصف شده است.

تحلیل نوسانات روزانه بازار آهن

تغییر لحظه‌ای و بی‌ثباتی قیمت‌ها این روزها بیش از همیشه در همه بازارها به ویژه در بازار آهن مشاهده می‌شود، به این صورت که روز گذشته شاهد افزایش 500 الی 2 هزار تومانی قیمت روز میلگرد در اغلب مبادی فروش بودیم و شماری از کارخانه‌ها هم اعلام قیمت نکردند.

جهش لحظه‌ای قیمت‌ها در بازار ورق سرد و گرم نیز مشهود بود به این صورت که قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها افزایش 900 الی 1500 تومانی داشت؛ قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی هم در برخی از شرکت‌ها اعلام نشد و برخی نیز افزایش قیمت داشتند.

قیمت سپری، نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم عمدتا با افزایش قیمت 900 الی 2 هزار تومانی همراه بود؛ روند افزایشی قیمت در بازار تیرآهن نیز شتاب بیشتری گرفته بود و قیمت تیرآهن شاخه‌ای حدود 200 الی 700 هزار تومان افزایش یافت.

قیمت پروفیل آهن نیز که بیشترین میزان افزایش قیمت را داشت حدود 2 هزار و 500 تومان در اکثر شرکت‌ها افزایش داشت و شماری از مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکردند. قیمت لوله داربستی، مبلی، صنعتی و سایر لوله‌ها نیز در شماری از مبادی فروش با افزایش 2 هزار و 500 تومانی همراه بودند و شماری از کارخانه‌ها هم فروش خود را بستند.

نکته‌ای که در شرایط فعلی بازار و علاوه‌بر روند نوسانات ناپایدار می‌توان در بازار مشاهده کرد چالش تأمین کالا است؛ زیرا آنطور که به نظر می‌رسد بسیاری از مبادی فروش تمایل چندانی به انجام معاملات ندارند و بسیاری نیز فروش خود را متوقف کرده‌اند و بسیاری نیز معاملات خود را کنسل کرده‌اند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 681 هزار و 680 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود 178 هزار و 80 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ پایه آن حدود 20 هزار و 412 تومان تعیین شده است. گفتنی است حجم این دوره از عرضه حدود 25 درصد افزایش داشته و نرخ پایه آن نیز نسبت به آخرین عرضه حدود 16/6 درصد افزایش قیمت داشته است.

براساس آمار موجود نرخ شمش بلوم در بازار داخلی روز گذشته روی 28 هزار و 500 تومان اعلام شد، همچنین نرخ میلگرد کانال قیمتی 30 هزار تومان را نیز رد کرد و گویا تا 32 هزار تومان هم رسیده است. بسیاری از تولیدکنندگان عرضه‌های خود را محدود کردند و برخی نیز با وجود افزایش قیمت‌های متوالی دچار بیم و اضطراب بودند و غالبا از فروش محصول امنتاع می‌کردند؛ در همین گیرودار قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر هم بین 46 هزار الی 47 هزار و 500 تومان اعلام شد.

آنچه در بازار آهن مشاهده می‌شود ماحصل نوسانات بی‌وقفه و پرواز قیمت‌ها است و عقب‌نشینی دلار پس از لمس کانال 60 تومانی شوک دوباره‌ای به بازار بود که فرایند معاملات را برای مدتی متوقف کرد.

با توجه به اینکه به پایان فصل سرد سال نزدیک می‌شویم و بسیاری از واحدهای تولید که به دلیل کمبود انرژی تولیدات خود را متوقف کرده بودند، مجددا به مدار تولید بازگشتند. در همین راستا گویا بازارساز اقداماتی در جهت نظم و ساماندهی سمت عرضه و محدودیت صادرات انجام داده است که این اقدامات فارغ از روند فعلی قیمت‌ها، از اشباع بازار داخلی و رکود شدید تقاضا خبر می‌دهد. در نتیجه با توجه به اینکه در دو ماه گذشته آمار تقاضای سرمایه‌ای بالا بود به نظر می‌رسد با رکودی عمیق و کم سابقه مواجه خواهیم بود.

کنترل صادرات و عرضه‌های داخلی

روز گذشته ابلاغیه‌ای مبنی بر ساماندهی عرضه‌های داخلی و کنترل صادرات توسط وزارت صمت منتشر شد که اگر به درستی اجرایی شود و صنایع فولادی تمکین کنند صادرات برخی محصولات محدود شده و حجم عرضه‌ها آتی بورس کالا افزایش خواهد یافت. مواردی که براساس این ابلاغیه باید اجرایی شوند شامل بندهای زیر است:

  1. تلاش دولت برای تثبیت قیمت مواد اولیه برای مصرف‌کننده داخلی بر پایه دلار 28 هزار و 500 تومانی در بورس کالا.
  2. خرید مواد اولیه از بازار داخلی و صادرات آن به قیمت دلار بازار آزاد؛ مثلا شمش فولاد را خریده و آدرس محل تحویل را نیز انباری در جنوب زده‌اند که این عمل با منافع تولیدکننده در تضاد است.
  3. دولت نمی‌تواند صادرات کالا برای تجار را ممنوع کند اما می‌تواند صادرات برای فعالان اقتصادی را به فرایند مشخصی محدود کند.
  4. ستاد تنظیم بازار دولت نحوه خرید از رینگ صادراتی را برای صادرات مواد اولیه توسط بازرگانان ابلاغ کرده است.
  5. در روزهای آتی هنگام صادرات مواد اولیه گمرک از بورس کالا استعلام سیستمی می‌گیرد و از وجود حجم معامله نشده برای تولید یا خرید از رینگ صادراتی برای شرکت‌های تجار مطمئن می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جهش لحظه‌ای نرخ آهن

بنابراین با اجرایی شدن این ابلاغیه و الگوی در نظر گرفته شده، ممکن است نرخ مواد اولیه در بازار داخلی ثبات بیابد و تولیدکنندگان روی محصولات خود و صادرات آن کنترل بیشتری داش باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)