وضعیت نامناسب بازار مسکن

وضعیت نامناسب بازار مسکن
وضعیت نامناسب بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، چند ماه پیش بود که مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران به نکته ای اشاره کرد که شاید کمتر به آمارهای ارائه شده توجه شد. او گفت: تولید ناخالص داخلی کشور تا پایان سال 1398 معادل 2500 هزار میلیارد تومان برآورد شده و...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، چند ماه پیش بود که مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران به نکته ای اشاره کرد که شاید کمتر به آمارهای ارائه شده توجه شد. او گفت: تولید ناخالص داخلی کشور تا پایان سال 1398 معادل 2500 هزار میلیارد تومان برآورد شده و ارزش بازار سرمایه 600 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار مسکن 1500 هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود. به عبارتی می توان گفت که ارزش بازار مسکن 2.5 تا 3 برابر بازار سرمایه است. با این وجود رشد سرمایه گذاری در حوزه مسکن در پایان سال 1398 منفی 3.4 درصد و در پایان سال 1397 حدود منفی 9.4 درصد بوده است. بر این اساس رشد سرمایه گذاری در بازار مسکن طی سال های 97 و 98 منفی بوده است.

با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته و تعطیلی اغلب کارگاه های ساختمانی از یک سو و کاهش ارزش پول ملی به واسطه رشد نرخ ارز و تورم حاکم بر کشور از سوی دیگر، باعث شد تا بخش مسکن دچار یک زیان شدید از لحاظ سرمایه گذاری و تولید مسکن شود. بنابراین گزارش، اگر بخواهیم به صورت عمیق به موضوع رشد سرمایه گذاری در حوزه مسکن ورود کنیم، در می یابیم که بخش مسکن و ساخت و ساز این قابلیت را دارد که علاوه بر رونق تولید در سایر بخش ها منجر به ایجاد اشتغال به واسطه وابسته بودن چند صد شغل به صورت غیر مستقیم با مسکن در کشور شود. 

در عین حال بخش مسکن قابلیت جذب سرمایه گذاری خارجی را نیز دارا است. البته این بخش در جذب سرمایه موفق نبوده است. سنتی بودن ساخت و ساز در ایران پس از حدود 40 سال موضوعی برای کاهش ساخت و ساز و تولید مسکن باشد اما به هر سوی متولی بخش مسکن باید به این نکته توجه کند که می بایست هرچه سریع تر به موضوع کاهش تولید مسکن و دلایل آن و در نهایت چاره اندیشی آن ورود کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)