کاهش قیمت‌ آهن موقتی است؟

کاهش قیمت‌ آهن موقتی است؟

با در نظر گرفتن حجم عرضه‌ها در بورس دیروز می‌توان گفت عرضه نسبت به تقاضا افزایش چشمگیری داشته است درحالی که انتظار می‌رود با قطعی برق تقاضای شمش نیز افزایشی شود اما گویا اخبار سیاسی مثبت و به تبع آن کاهش قیمت دلار، مانعی در برابر افزایش تقاضا و خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد روز گذشته حاکی است که قیمت آهن کیلویی در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روند کاهشی داشت اما همچنان شماری از مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

بازار ارز اما روز گذشته کمی افزایش قیمت داشت؛ به این صورت که قیمت دلار در ابتدای روز در مرز کانال 46 هزار تومانی قرار داشت اما در پایان روز حدود هزار تومان افزایش یافت و در بازار آزاد 48 هزار و 200 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن

براساس گزارش‌ها قیمت روز میلگرد در اکثر مبادی فروش بین 100 تا 700 تومان کاهش یافت اما کف قیمت روز میلگرد همچنان در کانال 25 هزار و 500 تومانی حفظ شد؛ میانگین نرخ میلگرد آجدار 26 هزار و 100 تومان برآورد شد که کاهش 300 تومانی داشت؛ برخی از مبادی فروش هم تغییری در نرخ میلگرد اعمال نکردند.

قیمت روز تیرآهن هم بین 50 تا 100 هزار تومان در برخی سایزهای کارخانه ذوب آهن کاهش داشت اما تیرآهن شاخه‌ای در چند شرکت ظفربناب و کرمانشاه بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت پروفیل آهنی هم در اکثر کارخانه‌ها بین 500 تا 1000 تومان کاهشی بود به طوری که قیمت قوطی آهن 2 میلیمتر بین 35 تا 36 هزار تومان اعلام شد و گویا این محصول از ابتدای هفته تا روز دوشنبه کاهش هزار تومانی داشته است.

قیمت لوله صنعتی، قیمت لوله داربستی، مانیسمان و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم کاهش 500 تا هزار تومانی را تجربه کردند. قیمت نبشی و ناودانی هم در غالب مبادی فروش ثبات قیمت داشتند اما در چند شرکت هم کاهش 100 تا 200 تومانی مشاهده شد.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز به همین منوال بود به طوری که قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد ولی ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها با کاهش 200 تا 500 تومانی همراه بود، همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی شیروانی و ورق روغنی هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

تحلیلی بر روند بازار آهن و فولاد

براساس آمار از بورس کالای روز گذشته حدود 11.2 درصد از 567 هزار و 545 تن محصول فولادی از روی تابلو معاملات حذف شد؛ برای 145 هزار و 865 تن شمش بلوم عرضه شده 156 هزار و 855 تن تقاضا ثبت شد که قیمت آن نیز در هر کیلو 20 هزار و 498 تومان برآورد شد که بیانگر کاهش 2 درصدی نرخ این محصول به نسبت آخرین عرضه است.

امروز نیز حدود 24 هزار و 100 تن انواع ورق فولادی در بورس عرضه می‌شودکه شامل ورق گالوانیزه G، ورق قلع اندود، ورق سرد B است در این میان حدود 1500 تن آن به ورق رنگی اختصاص دارد که قیمت آن 47 هزار و 625 تومان تعیین شده است؛ همچنین برای 300 هزار و 80 تن ورق گرم HR حدود 350 هزار و 460 تن تقاضا ثبت شد.

با توجه به معاملات روز گذشته باید گفت در فضای کاهشی حاکم بر بازارها و در شرایطی که افکار عمومی جامعه انتظار اصلاح بیشتر قیمت‌ها را دارد؛ میانگین نرخ معاملاتی ورق کلاف گرم HR فولاد مبارکه اصفهان در مقایسه با آخرین عرضه در هر کیلو حدود ۱۴۷۰ تومان افزایش یافت.

در واقع می‌توان گفت مهندسی عرضه‌های اعتباری محصولات پرتقاضا در بورس کالا همواره راهکاری برای افزایش قیمت معاملاتی محصولات فولادی در بورس کالا به شمار می‌رود به طوری که این روش برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها همیشه کارساز بوده و به کمک بازارساز آمده است که مصداق این امر عرضه ورق گرم و شمش بلوم در بورس دیروز است.

به طور کلی با در نظر گرفتن عرضه‌های روز گذشته می‌توان گفت حجم عرضه نسبت به تقاضا افزایش چشمگیری داشته است درحالی که انتظار می‌رود با قطعی برق تقاضای این محصول افزایشی شود اما گویا اخبار احتمال توافقات برجامی و به تبع آن کاهش قیمت دلار، مانعی در برابر افزایش تقاضا برای محصولات فولادی بورسی است زیرا خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

اما برخی کارشناسان معتقدند جو نزولی حاکم بر کلیه بازارها موقتی است زیرا از آنجایی که کاهش قیمت دلار به کاهش قیمت در سایر بازارها منجر شده است، به تبه این امر کاهش درآمدهای صادراتی را در پی خواهد داشت که نتیجه این جریان کسری بودجه و افزایش بیشتر نرخ توم است.

در بازار آهن و فولاد هم کارشناسان معتقدند فعلا بازار تحت تأثیر اخبار مثبت ثابت و تا حدودی کاهشی است و طبق تجربه سال‌های گذشته قطعی برق به کمبود محصول و درنتیجه افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد در واقع به عقیده کارشناسان کاهش قیمت‌ها موقتی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شیب ملایم نزول قیمت آهن

در چنین شرایطی بورس کالا برای جلوگیری از کاهش تولید محصولات نهایی، نحوه تخصیص مواد اولیه به تولیدکنندگان را ابلاغ کرد که بر مبنای آن از ابتدای مرداد ماه سهمیه شمش و آهن اسفنجی در سامانه بهین‌یاب به شرط عرضه و فروش مقاطع طویل فولادی مانند میلگرد و تیرآهن و ... در بورس تخصیص خواهد یافت. به عبارتی تنها در صورت تولید و عرضه مقاطع طویل می‌توانند مواد اولیه را از بورس کالا خریداری کنند.

با این حال باید دید اوضاع عرضه و تقاضا، اخبار سیاسی و نوسانات نرخ دلار و سایر عوامل دیگر چه تأثیری در قیمت آهن آلات خواهد گذاشت و سمت و سوی بازار به کدام جهت خواهد رفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)