جو شکننده بازار مسکن

جو شکننده بازار مسکن
جو شکننده بازار مسکن

آهن پرایس :  مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت و گوی خبری اذعان کرد : اگر بخواهیم شرایط جامعه را در نظر بگیریم از طرفی ما از افزایش قیمت ها سود می بریم ولی از سوی دیگر هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی چند برابر می‌شود که اگر...

آهن پرایس :  مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت و گوی خبری اذعان کرد : اگر بخواهیم شرایط جامعه را در نظر بگیریم از طرفی ما از افزایش قیمت ها سود می بریم ولی از سوی دیگر هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی چند برابر می‌شود که اگر دقیق به این موضوع بپردازیم این به نفع ما نیست.

با توجه به حاشیه های موجود در پیرامون  طرح مسکن مهر اگر کسی آگاهی کمی هم از مسکن مهر داشته باشد، بعید است که از پروژه شهر جدید پردیس چیزی نشنیده باشد. در محل کنونی شهر جدید پردیس، در سال‌های قبل از انقلاب قرار بود، یک شهرک ساخته شود که به وسیله آن از حجم عظیم جمعیتی که در پایتخت زندگی می کردند کاسته شود . که کارهای اولیه تاسیس آن آغاز شده بود ، اما با شروع انقلاب، عملیات ساختمانی متوقف شد و سپس وزارت مسکن و شهرسازی در محل آن اقدام به طراحی و احداث شهر جدید پردیس کرد.

یادآوری اتفاقات ابتدایی مسکن مهر پردیس و صف ۳ کیلومتری متقاضیان برای ثبت ‌نام در این پروژه که برای سایر پروژه‌های مسکن تکرار نشد، اما این پروژه عظیم که قرار بود در انتهای سال ۹۲ با ساخت بیش از ۸۰ هزار واحد مسکونی به اتمام برسد، اکنون با گذشت بیش از ۷ سال از مهلت تعیین شده همچنان ادامه دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نهایی شدن طرح جهش تولید مسکن

مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران اظهار کرد: پردیس آخرین پروژه مسکن مهر بود که در کشور شروع شد و از لحاظ حجم عملیات اجرایی و مالی بزرگترین پروژه مسکن مهر به حساب می‌آمد. یعنی بعد از انقلاب تا به امروز پروژه‌ای در مقیاس پردیس نداشتیم. این پروژه ۸۵ هزار واحدی در یک مکان نگاری بسیار پیچیده و با حجم مالی بالایی آغاز شد که متاسفانه یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا پروژه پردیس به یک پروژه طولانی تبدیل شود و گروه هدفی که ما به دنبال صاحب‌خانه کردن آن‌ها بودیم به دلیل افزایش زمان ساخت از دست برود.

اولین اتفاقی که افتاد این بود که در سال ۹۱ نوسان  ۳ برابری قیمت دلار را داشتیم و نرخ ارز ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسید. مسکن مهر پردیس هم با همان ۳۰۰ هزار تومانی که مسکن مهر پایه‌گذاری شده بود، شروع شد و اتفاق ناخوشایندی که اثرات منفی در پروژه پردیس گذاشت و سرعت پروژه را کم کرد، همین بحث افزایش قیمت‌ها بود. ما در آن مرحله از لحاظ پیش‌بینی مالی که به مردم اعلام کرده بودیم، عقب افتادیم و قیمت همه چیز افزایش پیدا کرد، برای مثال  میلگرد از ۵۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسید و بعد هم که با تغییرات دولت روبرو شدیم که این موضوعات سیاسی هم در طولانی شدن این پروژه بی‌تأثیر نبود. از سوی دیگر حجم کاری که برای پردیس تعریف شده بود بسیار بالا بود و عملاً در پردیس سه شهر ساخته می‌شد نه یک مسکن مهر. 

در شهرها اگر ۲۰۰۰ مسکن مهر می‌ساختیم ، وسط شهر بود و دسترسی به خدمات آسان بود، ولی پردیس سه شهر بود که هیچ خدماتی نداشت.فاز ۱۱ ما عملا یک شهر ۱۲۰ هزار نفری است و فاز ۸ هم یک شهر ۱۲۰ هزار نفری دیگر تلقی می‌شود. فاز ۵ و ۹ هم یک شهر ۵۰ هزار نفری هستند. در فاز ۱۱، ۳۴ هزار واحد و در فاز ۸ هم حدود ۳۳ هزار واحد برای واگذاری احداث کردیم. اگر بُعد خانوار را ۴ در نظر بگیریم، این سه پروژه هر کدام یک شهر محسوب می‌شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)