گرانی اجاره بها و رکود بازار مسکن

قیمت مسکن در ریل صعودی 
گرانی اجاره بها و رکود بازار مسکن

گرانی اجاره بها و رکود بازار مسکن همچنان ادامه دار است. پس از یک سال از فعالیت دولت سیزدهم با وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال همچنان شنیده می شود، برخی دستگاه های ذی ربط در جهت تسلیم زمین همکاری چندانی ندارند. 

آهن پرایس:  در روزهای اخیرا بازار مسکن راکد است و خرید و فروش چندانی در این بازار به چشم نمیخورد.طی یک هفته ابتدایی آبان ماه بازار مسکن راکد بود و این رکود به گونه ای بود که نه تنها معاملاتی انجام نمی شد بلکه بازدید از منازل و آپارتمان ها نیز بشدت کاهشی بود. 

بر اساس تجربه سالهای گذشته هر چند که مهر ماه را زمان طلایی جابه جایی مسکن می دانند اما در سال جاری انتظار می رفت پس از خروج از محرم و صفر بازار مسکن مجددا رونق یابد چرا که بر اساس اعتقادات مذهبی و بازار سنتی در این بازه زمانی مردم اقدام چندانی در جهت خرید مسکن انجام نمی دهند. اما امسال به واسطه اعتراضات خیابانی در مهر ماه و ادامه دار بودن آن تا هفته اول آبان ماه باز هم شرایط تغییر کرد و فقط دسته خاصی از متقاضیان که در این شرایط ناگزیر به خرید مسکن بودند. 

به طور مثال مالکانی که با اهداف ارتقا مسکن خود در شهریور ماه منازل خود را فروخته بودند در مهر ماه ناچارا باید منزل دیگری را جایگزین می کردند چرا که با گذر زمان ارزش پول نقد کاهش می یابد.  

قیمت اجاره بها  در ریل صعودی 

بازار مسکن در رکود و نابسامانی به سر می برد چرا که با نبود خرید و فروش آنچنانی در بازار اما نرخ مسکن آنچنان که انتظار می رفت در مدار کاهش قیمتی قرار نگرفت و مالکان نیزتمایلی به کاهش نرخ مسکن ندارند و با نبود خریدار بازار در رکود عمیق فرو رفته است. 

این نرخ های مسکن در شرایطی است که قیمت میلگرد، تیرآهن ، نبشی و ناودانی که از مصالح اصلی  ساختمان سازی هستند از ابتدای سال جاری کاهشی و ثابت بوده است و بعضا نیز اگر در مدار نوسانی قرار گرفت فقط به صورت مقطعی بود. 

راهکارهای متعدد دولت در راستای کنترل بازار اجاره بها و همچنین نرخ خرید و فروش نیز کارساز نبود.

البته در دوره های پیشین همانند دوره فعلی نیز سقفی برای اجاره بها تعیین کردند و هدف اصلی نیز ایجاد اهرم مدیریت بازار اجاره بها هست که در شهر تهران و کلانشهرها و شهرهای کوچک سقف افزایش را به ترتیب 25، 20 و 15 درصد اعلام کردند و مطابق این اهرم است که موجر نباید مبلغ اجاره را بیش از این مبالغ افزایش دهد. اما هر ساله توان مستاجران کمتر از سال پیش خود می شود. 

قیمت تیرآهن آپدیت 18 آبانماه 1401

چالش کمبود مسکن

دولت باید زیرساخت های تولید مسکن را فراهم سازد. این زیر ساخت ها شامل شهرک سازی ها درحواشی شهرها هستند، که شهرداریها باید زمینهای کشاورزی را از مالکانی که زمین آنها در منطقه شهری قرار گرفته، به صورت زمین های با قطعات 200 متری خریداری و به مردم عرضه کنند.

 برای انجام چنین پروژه عظیمی اهتمام دولت، وزیر مسکن و شهرسازی و ارائه بودجه به شهرداریها و داشتن شهردار هایی که دلسوزانه عمل کنند، حائز اهمیت است. 

بر اساس آمار منتشره نفوس و مسکن، تعداد خانوار و واحدهای مسکونی در کشور برابر است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: افت نرخ خانه‌های لوکس

دولت سیزدهم با وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن روی کار آمد اما با گذشت یک سال از فعالیت این دولت همچنان رستم قاسمی اعلام می نماید که برخی از دستگاه های ذی ربط در جهت تسلیم زمین همکاری ندارند. آیا دستگاه های ذی ربط از وزرا و رییس جمهور دستور نمی گیرند؟

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)