اثر افزایش قیمت دلار در بازار مسکن

اثر افزایش قیمت دلار در بازار مسکن

افزایش ناگهانی نرخ دلار علاوه‌بر قیمت آهن آلات سایر بازارها از جمله بازار مسکن را نیز تحت تأثیر قرار داد؛ از اثرات منفی رشد قیمت دلار در بازار مسکن انصراف از فروش و افزایش قیمت‌ها بود.

آهن پرایس: براساس آمارها افزایش قیمت دلار که از روز پنجشنبه آغاز شد روز شنبه به 36 هزار تومان رسید، با توجه به اوضاع اجتماعی کشور و رکود عمیقی که در این بازار حاکم است انتظار می‌رفت اثرات منفی بازار ارز با کمی تأخیر به بازار مسکن و سایر بازارها برسد اما شواهد گویای خلاف این انتظار است.

گویا پس از جهش نرخ دلار برخی در صدد توقف پروسه خرید و فروش برآمدند، در برخی از این معاملات شاهد هستیم، در یکی دوماه اخیر کسی که معامله را کنسل می‌کرد خریدار بود زیرا احیای برجام و کاهش نرخ ارز را عملی می‌دانست و در انتظار کاهش نرخ مسکن به دنبال این جریانات بود، برخی فروشندگان هم از ترس افت نرخ مسکن به دنبال نقد کردن پولشان بودند.

ولی آنچه درحال حاضر مشاهده می‌شود کاملا برعکس دوماه گذشته است، به عبارتی افزایش نرخ دلار و آینده نامعلوم آن خریدار را نگران و مستأصل کرده است، از طرفی به عقیده فروشندگان نیز فعلا شرایط خوبی برای خریدوفروش نیست و بهتر است تا ثبات نرخ دلار از هر نوع خریدوفروشی دست نگه داشت.

جهش نرخ ارز در یک روز

در چنین شرایطی برخی از صاحبان ملک همچنان قصد فروش دارند و می‌خواهند ملک خود را تبدیل به احسن کنند و واحد بزرگتری بخرند اما تمایل دارند قیمت ملک خود را نیز همپای نرخ دلار افزایش بدهند و به عبارتی با دلار 35-36 هزار تومان معامله کنند.

اما نکته قابل توجه این است که مالکان خانه‌های نقلی بیش از سایرین میل به افزایش قیمت ملک یا انصراف خرید دارند زیرا طبق گزارش‌ها خانه‌های نقلی به دلیل قیمت کمتر، این روزها بیشتر خریدار دارد و چون تعداد این خانه‌ها کم و متقاضی زیاد است، مالک نیز به دلخواه قیمت را بالا می‌برد.

از آغاز امسال شاهد رکود عمیقی در بازار مسکن هستیم و شمار کل معاملات مسکن در ماه مهر حدود 5 هزار عدد اعلام شد درحالی که به عقیده کارشناسان اگر تعداد معاملات در ماه به 10 هزار عدد برسد به منزله رونق در بازار مسکن است اما براساس آمار در 6 ماه اخیر تعداد معاملات به این رقم نزدیک نیز نشده است.

گزارش‌ها از بازار مسکن تهران حاکی است که هر متر مربع مسکن در پایتخت حدود 43 الی 45 میلیون تومان معامله می‌شود که برای اغلب خانوارها رقم بزرگی است و اکثریت جامعه توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند، نتیجه چنین اوضاعی افت معاملات مسکن است، اما اقتصاد نابسامان کشور و بلاتکیفی اقتصادی نیز به رکود بازار مسکن دامن زده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: گرانی اجاره بها و رکود مسکن

زیرا در شرایط فعلی پیش‌بینی آینده بازار مسکن و سایر بازارها میسر نیست و نمی‌توان ترسیم دقیقی از اوضاع بازارهای مالی کشور ارائه کرد.

گفتنی است شنیده می‌شود که بسیاری سرمایه‌های خرد خود را از بازار خارج کرده و به سمت بازار طلا و سکه برده‌اند اما برخی دیگر که سرمایه‌های هنگفتی در بازار دارند و متقاضی حضور در بازار مسکن هستند، در بلاتکیفی مانده‌اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)