اثرات حذف ارز ترجیحی بر بازار مسکن

آیا بازار مسکن و تورم همسو می شوند؟
اثرات حذف ارز ترجیحی بر بازار مسکن

آهن پرایس: این روزها با حذف ارز 4200 تومانی گمانه زنی ها و دل نگرانی ها بیش از پیش شده است، آیا نرخ مسکن ، اجاره بها به تاثیر از قیمت آهن آلات و قیمت میلگرد بیشتر خواهد شد؟بر اساس بررسی ها و آمارها انتظار می رود...

آهن پرایس: این روزها با حذف ارز 4200 تومانی گمانه زنی ها و دل نگرانی ها بیش از پیش شده است، آیا نرخ مسکن ، اجاره بها به تاثیر از قیمت آهن آلات و قیمت میلگرد بیشتر خواهد شد؟بر اساس بررسی ها و آمارها انتظار می رود که با حذف ارز ترجیحی تورم در نهاده های ساختمانی بیشتر شود در کوتاه مدت قیمت مسکن تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت اما چنانچه روند افزایش نرخ دلار ادامه دار باشد قطعا بازار مسکن نیز در بلند مدت از آن تاثیر پذیر خواهد بود. 

حسن محتشم یکی از کارشناسان بازار مسکن اظهار داشت: مسکن از مجموعه از خدمات و مصالح و نیروی انسانی است که از زمین گرفته تا میلگرد، تیرآهن و ورق سیاه جز مصالح محسوب می گردند. البته برخی از نهاده های ساختمانی از حذف ارز 4200 تومانی تاثیر می پذیرند اما از آن جهت که میانگین بهای هر متر مسکن در تهران 34 میلیون تومان است، حذف ارز 4200 تومانی در کوتاه مدت تاثیر چندانی نخواهد داشت. 

آیا بازار مسکن و تورم همسو می شوند؟

در واقع پیش از حذف ارز ترجیحی نیز کشور ما با تورم عمومی سنگین مواجه بود و قیمت مصالح ساختمانی و مبلغ دستمزد افزایش یافته بود. در واقع حذف ارز دولتی بلاشک بر قیمت ها موثر واقع خواهد شد و اثرات تغییرات قیمت ها در ساختمان سازی نیز مشاهده خواهد شد اما به طور کلی باید اظهار داشت که مسکن از جمله بازارهایی است که همواره با تورم همسو نمی شود و ممکن است در خلاف جهت تورم نیز حرکت کند. 

محتشم افزود:  در سال 1400 میزان تورم 40 بود در حالیکه مسکن فقط 16 درصد افزایش قیمت داشت. پیش بینی می نمایم امسال نیز چنین باشد و روند سال گذشته ادامه یابد اما مساله این است که چنانچه قیمت ارز و تورم مرتب افزایش یابد آنگاه کالاها و مصالح و خدمات مرتبط با مسکن نیز دچار رشد قیمت می شود بنابراین احتمال افزایش قیمت مسکن در آینده وجود خواهد داشت. |

زمانی که نرخ ارز چند نرخی می شود پس از آن می توان انتظار یک طبقه بندی در قیمت کالاها و خدمات را نیز داشته باشیم و این اتفاق همچون سم در اقتصاد عمل می نماید. در اقتصاد سالم و متوازن باید از ارز با یک نرخ مشخص پیروی نماید. 

همواره ثابت شده است در زمانی که دلار چند نرخی می شود قیمت تمام شده ی برخی از کالاها بالاتر و برخی دیگر از کالاها کمتر خواهد شد. ارز 4200 تومانی برای کالاهای ضروری لحاظ شده بود. در ابتدا و به صورت سلسله مراتبی ارز ترجیحی برخی از داروها حذف شد و پس از این مرحله در جریان اصلاح نظام یارانه ای ارز 4200 تومانی برخی از کالاهای اساسی حذف شده است. 


برخی از کارخانه های تولید کننده برای واردات دستگاه ها یا نهاده های خود از ارز دولتی استفاده می کردند و در نتیجه کالای آنها با قیمت تمام شده پایین تری به بازار عرضه می شد اما از سوی دیگر میزان تورم افزایشی می شد و در نتیجه تناقضی در این بین در اقتصاد رخ میداد. 


یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران اظهار داشت: دولت موظف بود که کنترل نماید که چنانچه شرکتی از ارز 4200 تومانی برای واردات محصولات خود استفاده کرده باید محصولات خود را باید با قیمتی پایینی به بازار عرضه نماید اما متاسفانه این کار انجام نمی شد. 

درآمد ریالی، مخارج دلاری

محتشم افزود: نرخ ارز 4200 تومانی با ارز 30 هزار تومانی اختلاف زیادی دارند این فاصله زیاد و دو نرخی می تواند منجر به سو استفاده های زیادی از سوی دریافت کنندگان ارز شود. در واقع در حال حاضر دولت رانت را حذف کرده و این حذف شدن رانت ارزشمند است اما متاسفانه از نظر اقتصادی خانواده ها دچار مشکلاتی شده اند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: همگرایی نرخ زمین و مسکن 

خلاصه کلام اینکه در حاضر کالاها با نرخ دلار محاسبه می شوند در حالیکه درآمد مردم با ریال است و حقوق کارمندان و کارگران آنچنان که باید افزایش نیافته است. به عباراتی نیاز داریم که دولت بتواند توان اقتصادی خانوارها را افزایش دهد. حذف ارز ترجیحی فعلا یکی از اقدامات ضروری است که در جهت اصلاحات اقتصادی انجام شده است که منجر به حذف رانت خواهد شد اما در جهت پر کردن فاصله تورم با درآمدهای مردم نیاز به فکری کارشناسی داریم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)