افت نرخ خانه‌های لوکس

افت نرخ خانه‌های لوکس

برخی گزارش‌ها از بازار مسکن حاکی است که رکود عمیق در این بازار کاهش 50 درصدی قیمت‌ها در این بخش را داشته است. در همین زمینه احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن اظهار کرد: رکودی که در بازار مسکن حاکم است ناشی از اوضاع اقتصاد کشور است...

آهن پرایس: برخی گزارش‌ها از بازار مسکن حاکی است که رکود عمیق در این بازار کاهش 50 درصدی قیمت‌ها در این بخش را داشته است.

در همین زمینه احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن اظهار کرد: رکودی که در بازار مسکن حاکم است ناشی از اوضاع اقتصاد کشور است، که البته این دو مورد به هم وابسته هستند و بر هم اثرگذارند، به عنوان نمونه در سال‌های گذشته بخشی از اقتصاد ایران به صنعت ساخت‌وساز وابسته بود و بخش‌های زیادی از جمله بانک‌ها، بخش خصوصی، نهادها و ... در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کردند.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش نرخ تورم به افزایش نرخ مسکن منجر شد که نتیجه آن کاهش توان خرید مسکن توسط اقشار ضعیف و متوسط جامعه بود؛ بنابراین مسکن به کالای لوکس و گران‌قیمتی تبدیل شد که دیگر هر شخصی قادر به خرید آن نیست.

کاهش قیمت خانه‌های لوکس

این کارشناس مسکن بیان کرد: افت ساخت‌وسازها و رکود بخش مسکن به روی آوردن بخشی از مهندسان به شغل رانندگی تاکسی‌های اینترنتی منجر شده است. تورمی نزدیک به 50 درصد که در کشور حاکم است همه ابعاد بازار مسکن از جمله دستمزد کارگر، مصالح ساختمانی، قیمت آهن آلات، نرخ زمین، شیرآلات و ... را تحت تأثیر قرار داده است از همین رو نرخ نهایی ساختمان نیز افزایش چشمگیری یافته که نتیجه آن افت خرید مسکن، کاهش ساخت‌وسازها و در برخی موارد رها کردن ساختمان نیمه‌ساز است.

سرحدی افزود: در چند هفته گذشته شاهد افت قیمت برخی خانه‌های لوکس در تهران و بخش شمالی کشور بودیم اما ظاهرا همچنان بدون مشتری است و خریداری وجود ندارد، نرخ برخی از این ویلاها حتی کمتر از 50 درصد نرخ دوسال گذشته است که علت آن را می‌توان در بازار راکد مسکن جویا شد.

وی در پایان بیان کرد: با اجرای طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن ملی، شاهد کمبود زمین برای عملی کردن این پروژه بودیم که علت آن را به عدم همکاری دستگاه‌های دولتی نسبت داده‌اند اما از آنجایی که این دستگاه‌ها از درون دولت هستند نمی‌توان چنین دلیلی را پذیرفت.

نبود زمین و عدم پرداخت تسهیلات به این طرح، از عمده‌ترین مشکلات اجرایی شدن این طرح پس از یک سال است. در چند ماه گذشته نبود همکاری کارساز بانک‌ها برای ساخت مسکن ملی، از مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیگیری شده است که نتیجه آن اظهار صریح وزیر راه و شهرسازی درباره بازماندن از اجرای طرح 4 میلیون مسکن در مدت 4 سال بوده است.

عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات

از عمده‌ترین موانع پیشبرد اجرای طرح مسکن ملی عدم پرداخت تسهیلات بانکی به این طرح است آن هم در شرایطی که 20 درصد از منابع تسهیلات بانک‌ها به طور قانونی به حوزه مسکن تخصیص می‌یابد.

گزارش‌ها حاکی است که در نیمه دوم سال 1400، تنها 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح مسکن ملی پرداخت شده در حالی که در نیمه نخست سالجاری حدود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به مسکن ملی اختصاص داده شده است، به عبارتی دیگر از هنگام اجرای این طرح ملی در مجموع 18 میلیارد تومان تسهیلات به آن تخصیص یافته است.

در حالی که طبق قانون به نظر می‌رسد در یک سال اخیر مبلغی حدود 752 هزار میلیارد تومان باید به بخش مسکن پرداخت می‌شد که با این اوصاف نظام بانکی در این مدت تنها 2 درصد از تعهد خود را انجام داده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فروش متری مسکن از آخر آبان

با این حال تأمین نشدن منابع، دستاویزی برای سرباززدن از انجام تعهدات مسئولان بانکی شد. در همین زمینه محمد فرزین رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها اظهار کرد: اندیشیدن به تأمین مالی پروژه‌ها بیش از خود طرح‌ها، از ایرادهای بزرگ در کشور ماست؛ از آنجایی که نقدینگی تنها در سرمایه در گردش اثر دارد، باید از سایر روش‌های جذب مالی استفاده کرد.

وی در پایان گفت: دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصادی کشور، استفاده از منابع خارجی است که از آن طریق بتوانیم طرح‌های زیربنایی کشور را به سرانجام برسانیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)