تحریک جزئی در قیمت روز آهن

تحریک جزئی در قیمت روز آهن

شنیده‌ها حاکی است که قیمت دلار به تأثیر از افزایش سفرها در تعطیلات دو هفته جاری، روبه افزایش گذاشت که احتمالا موقتی است ولی همین امر به تحریک جزئی نسبی قیمت‌ها در بازار آهن منجر شد با این حال تقاضای چندانی در بازار مشاهده نمی‌شود...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد داخلی روز گذشته نوسان نسبی تجربه کرد، قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما در برخی حوزه‌ها شاهد افزایش قیمت آهن بودیم و برخی مبادی فروش هم کاهش قیمت داشتند.

نرخ دلار روز گذشته روند افزایشی داشت و با رشد 700 تا 800 تومان تا مرز 50 هزار تومان هم رسید اما در انتهای روز به طور جزئی عقب‌نشینی کرد و در بازار آزاد روی 49 هزار و 750 تومان بسته شد. برخی معتقدند افزایش قیمت دلار ناشی از افزایش تقاضا به دلیل مسافرت‌های تعطیلات جاری بود و موقتی است.

قیمت روز آهن آلات بازار داخلی

بازار میلگرد آجدار کمی نوسان داشت و برخی مبادی فروش بین 50 تا 200 تومان قیمت محصولات خود را افزایش دادند، قیمت میلگرد در برخی شرکت‌ها بین 100 تا 200 تومان کاهشی داشت ولی هر کیلو میلگرد در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود. کف قیمت میلگرد بین 23.500 تا 24 هزار تومان برآورد شد.

قیمت میلگرد میانه با افزیش 200 تومانی در هر کیلو حدود 24 هزار و 400 تومان برآورد شد، قیمت میلگرد زاگرس ثابت بود و 24 هرار تومان اعلام شد، قیمت میلگرد ذوب آهن نیز 100 تومان افزایش داشت و میلگرد 14 ذوب آهن 25.100 تومان به فروش رسید.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد قیمت تیرآهن اصفهان در برخی ضخامت‌ها بین 10 تا 50 هزار تومان اصلاح شد.

قیمت روز ناودانی، قیمت نبشی و قیمت سپری همه در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند؛ قیمت نبشی ناب تبریز 4*4 حدود 25 هزارو 200 تومان اعلام شد؛ همچنین قیمتی لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها هم در بسیاری از شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما تعدادی از کارخانه‌ها قیمت پروفیل را بین 100 تا 500 تومان افزایش دادند.

قیمت پروفیل نیکان با 500 تومان افزایش همراه بود که در هر کیلو 35 هزار و 200 تومان برآورد شد؛ همچنین قیمت پروفیل اصفهان نیز با افزایش 500 تومانی حدود 36 هزار تومان قیمتگذاری شد.

قیمت ورق آهنی روز گذشته در تعداد زیادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 400 تومان افزایش داشت ولی قیمت ورق سیاه گیلان حدود 200 تومان کاهش یافت.

انواع ورق سرد نیز افزایش نرخ داشتند به این صورت که قیمت ورق آهن روغنی، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی شیروانی و سایر ورق‌ها در اغلب کارخانه‌ها بین 500 تا 1000 تومان افزایش قیت داشتند.

آنطور که از اوضاع بازار آهن داخلی برمی‌آید تقاضا همچنان در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد. عدم نقدینگی و رکود عمق در بازار مسکن از مهمترین دلایل نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای آهن‌آلات است.

از طرفی بازار صادرات هم با توجه به بسته بودن مرزها در تعطیلات پیش رو، نسبتا تعطیل شده و به خواب رفته است. با این حال به‌ناچار در دو هفته آتی خبری در بازار نیست و معاملات چندانی هم مشاهده نمی‌شود.

به عقیده برخی اگر تقاضای مختصری هم در بازار مشاهده می‌شود، تقاضای واقعی نیست و احتمالا تحت تأثیر نوسان جزئی ناشی از رشد قیمت دلار است؛ همچنین ممکن است از بازارهای صادراتی نیز متأثر باشد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است روز گذشته تقاضای نسبتا خوبی برای شمش عرضه شده مشاهده شد؛ شمش خوزستان و کاوه جنوب کیش و ارفع که امکان خرید اعتباری هم داشتند، به عنوان با هدف حفظ قیمت‌های فعلی عرضه شدند و با توجه به عرضه‌های مهندسی شده فعلی احتمال کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی کمی بعید است.

از ابتدای مرداد تا کنون برخلاف اینکه نبود تقاضای محصول نهایی در بورس کالا را بر کاهش بیشتر قیمت روز آهن تلقی می‌کنند؛ که در همین مدت میلگرد چه با تقاضا چه بدون تقاضا، همسو با نوسانات شمش، بیش از ۱۳۰۰ تومان در هر کیلو افزایش قیمت را در بورس کالا پشت سر گذاشته است. به عبارتی دیگر وجود یا عدم وجود تقاضا برای محصول مصرفی داخلی عامل روند فعلی بازار نیست، اصل نحوه مدیریت و نوع خاستگاه بازارساز است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: روند کلی بازار آهن در نیمه شهریور

طبق آمار امروز 158 هزار و 750 تن شمش بلوم عرضه می‌شود که در هر کیلو 19 هزار و 940 تومان تعیین شده است. گفتنی است حجم شمش در این هفته حدود 44 درصد افزایش داشته اما قیمت آن 0.5 درصد کاهشی بوده است. گفتنی است احتمالا عرضه‌های روز چهارشنبه نیز به دلیل تعطیلی، به روز سه شنبه موکول شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)