تحلیل بازارآهن در پایان سال 1402

بازار آهن در بهار 1402

رکودی که بازار آهن و فولاد ایران در سال جاری با آن مواجه شد در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کم سابقه بود.
شروع فصل بهار با افزایش چراغ خاموش قیمت دلار همراه بود به طوری که در هفته‌های اول فعالیت کاری بازار آهن نرخ دلار به 54 هزار تومان رسید و همسو با دلار؛ قیمت آهن نیز افزایش یافت به طوری که کف قیمت میلگرد، در ابتدای سال حدود 23 هزار تومان گزارش شد و تا نیمه‌های اردیبهشت به 26 هزار تومان هم رسید. در همین ایام قیمت تیرآهن 14 ذوبی هم بین 30 تا 34 هزار تومان بود و قیمت پروفیل 2 میل هم 37 هزار تومان اعلام شد.
افزایش نرخ دلار، عدم رعایت مصوبات تنظیم بازار، گشایش عرضه‌ی اعتباری بورس کالا و تداوم صادرات خارج از معاملات رینگ صادراتی توسط گمرک و استیضاح و برکناری وزیر صمت، افزایش 30 درصدی کرایه حمل و قطعی برق فولادسازان عواملی بود که به صورت روانی و حقیقی افزایش قیمت آهن آلات در فصل بهار را رقم زد.


 اوضاع بازار آهن در تابستان 1402

اخبار سیاسی مثبت مانند نشست شورای حکام آژانس اتمی، ازسرگیری روابط ایران با عربستان و برخی کشورهای همسایه و عقب نشینی نرخ دلار، عواملی بود که به فروکش التهابات افزایشی در ماه خرداد منجر شد.
به طوری که قیمت دلار به کانال 48 هزار تومان برگشت و قیمت میلگرد هم 24 هزار تومان اعلام شد. احتمال می‌رفت در نیمه اول سال معاملات آهن آلات رونق چشمگیری داشته باشد اما سیاست‌های انقباضی بازارساز، سامانه‌های نظارتی متعدد و ایام محرم و صفر پارامترهایی بود که به رکود تقاضا و اصلاح نسبی قیمت‌ها در ایام تابستان منجر شد.
در ماه شهریور توقف تولید و کمبود قیمت ورق سیاه در بازار به افزایش قیمت این محصول منجر شد و به تناسب آن قیمت پروفیل نیز تا 36 هزار تومان افزایش یافت.


خزان بازار آهن در پاییز 1402

کنترل دستوری بازار و اجرایی شدن سامانه جامع تجارت و ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها در فصل پاییز، به ریزش تقاضا، خروج سرمایه از بازار آهن و افزایش فروش‌های اعتباری منجر شد به طوری که بازار آهن تا نیمه‌های مهر در رکود بود و قیمت‌ها نیز اصلاح جزئی داشتند اما با وقوع طوفان‌الاقصی قیمت آهن آلات به طور هیجانی بالا رفت و تا پایان آبان ماه مجددا اصلاح شد. قیمت میلگرد در پاییز تا 21 هزار تومان نیز رسید اما روند افزایشی قیمت پروفیل 2 میل تا 40 هزار تومان نیز رسید.
 رشد نقدینگی و تورم، کسری بودجه، تراز تجاری منفی و افزایش فشارها بر مالیات ستانی و افزایش قیمت شمش و آهن اسفنجی به افزایش تدریجی نرخ دلار و قیمت آهن از ماه آذر منتهی شد. 
 

بازار آهن در زمستان 1402

افزایش قیمت محصولات بورسی و قطعی گازدر کنار جهش نرخ دلار، عواملی بود که افزایش قیمت آهن الات را در سه ماه آخر سال رقم زد.
روند افزایشی قیمت آهن الات در ماه دی به صورت تدریجی و محدود بود. در این ایام قیمت دلار در کانال 50 هزار تومان گزارش ‌شد و قیمت میلگرد هم 23 هزار تومان بود اما قیمت ورق به 44 هزار تومان نیز رسید.
در نیمه اول زمستان فاکتورهایی مانند سیاست تثبیت نرخ دلار، کاهش صادرات مقاطع فولادی، سیاست‌های انقباضی پولی و بانکی، افت تقاضای مصرفی به نوسانات سینوسی بازار تا نیمه بهمن منجر شد و قیمت دلارهم از 50 تومان به 55 هزار تومان رسید.

در هفته پایانی بهمن با رشد نجومی قیمت دلار که کانال 61 هزار تومان را نیز رد کرد، قیمت آهن آلات نیز افزایش یافت به طوری که قیمت میلگرد استاندارد تا 28 هزار تومان رسید.
احتمال می‌رفت در آستانه انتخابات قیمت دلار و آهن کنترل شود اما روند افزایش قیمت آهن تا آخرین هفته اسفند تداوم داشت و تنها در روزهای پایانی به صورت جزئی اصلاح شد.
افزایش قیمت دلار و قطعی گاز، کمبود محصول، معاملات محصولات بورسی، انتظارات تورمی، افزایش تقاضای هیجانی در پایان سال و کاهش عوارض صادراتی از مهمترین علل افزایش قیمت اهن در هفته‌های پایانی سال بود که بازار را از رکود عمیقی که با آن مواجه بود نجات داد.
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و اتصال گاز فولادسازان و عقب نشینی قیمت دلار تا کانال 59 هزار تومانی، روند افزایشی قیمت آهن و فولاد متوقف شد و تنها قیمت تیرآهن و میلگرد کاهش جزئی داشتند.

تا گزارش بعدی همراه ما باشید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)