تعطیلی ساخت و ساز در بازار مسکن

تعطیلی ساخت و ساز در بازار مسکن
تعطیلی ساخت و ساز در بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، طی دست‌‌کم یک دهه گذشته اعمال یک سیاست پولی و اعتباری نادرست مبنی بر عدم‌ افزایش و مناسب‌ سازی سقف تسهیلات خرید مسکن...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، طی دست‌‌کم یک دهه گذشته اعمال یک سیاست پولی و اعتباری نادرست مبنی بر عدم‌ افزایش و مناسب‌ سازی سقف تسهیلات خرید مسکن متناسب با تحولات قیمتی در این بازار به دلیل ترس از جهش قیمت به واسطه افزایش سقف وام، منجر به کاهش قدرت خرید خانوارها در این بازار شده و عملا بخش قابل‌توجهی از تقاضای مصرفی را به اجبار به‌ حاشیه بازار رانده‌است.

 این اخراج اجباری از بازار مسکن منجر به انباشت تقاضا در حاشیه بازار شد و انباشتی از متقاضیان را ایجاد کرده است که علاوه بر ایجاد تقاضای سالانه جدید در هر سال، منجر به افزایش قابل‌ملاحظه نیاز به مسکن می‌شوند. در وهله دوم، این سیاست باعث تخریب بازار ساخت‌و ساز و سمت عرضه واحدهای مسکونی شده است. از آنجا که به دلیل عدم افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن متناسب با افزایش قیمت واحدهای مسکونی در سال‌های اخیر، بخش قابل‌توجهی از تقاضای مصرفی واحدهای مسکونی به دلیل افت قدرت خرید و کاهش قدرت وام در پوشش هزینه خرید مسکن به حاشیه بازار رانده شدند، سمت عرضه واحدهای مسکونی نیز به دلیل نبود متقاضی قادر به فروش واحدهای خود نیستند و بنابراین نقدینگی موردنیاز برای شروع و تکمیل پروژه‌های ساختمانی جدید، برای آنها حاصل نخواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود سازنده‌ها نیز قادر به ورود به پروژه‌های جدید نباشند و بازار عرضه نیز تخریب شود. 

کمبود عرضه در سال‌های اخیر به‌ خصوص دو سال گذشته یکی از مهم‌ترین عوامل جهش قیمت‌ها و در نهایت ایجاد رکود معاملاتی در بازار مسکن بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به لحاظ سیاست‌ پولی و اعتباری در بخش مسکن یک دهه مطلوب و سپس یک دهه نامطلوب در این حوزه تجربه شده است. در پی «سقوط بزرگ سهم بخش مسکن و ساختمان از وام‌های بانکی در چند سال اخیر شاهد سرکوب شدید عرضه مسکن در سطح کشور بودیم به‌ طوری‌که نیمه اول امسال فقط 5 درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی، جذب بازار مسکن شد. از طرفی، علت رکود شش‌ ساله مسکن‌ سازی آن هم در شرایطی که رشد قیمت، عرصه را برای سازندگان فراهم کرده نیز یک سوال اساسی است. بررسی‌ها مشخص می‌کند ریشه این دو اتفاق، سرکوب تقاضای مسکن» است. از طرفی سازندگان بخش مسکن به دلیل افزایش قیمت ها موفق به فروش املاک خود نشده اند و در نتیجه سمت ساخت و ساز جدید نمیروند.

در شرایط فعلی که بازار ساخت‌ و ساز واحدهای مسکونی در حال سپری‌ کردن و ثبت هفتمین سال رکود ساختمانی است، فعالان مسکن و سایر دست‌ اندرکاران این حوزه بسیار کم کار شده اند و معاملات استیجاری انجام می دهند. در چنین شرایطی تقویت قدرت خرید متقاضیان و افزایش سقف تسهیلات مسکن متناسب با افزایش قیمت‌ها راه‌ حلی است که می‌ تواند منجر به افزایش تقاضا برای خرید مسکن و تحریک سمت عرضه به ساخت بیشتر واحدهای مسکونی شود تا رکود بازار مسکن به سمت رونق و تعدیل سطح قیمت‌ها حرکت ‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)