راهکار دولت جهت تنظیم بازار مسکن

راهکار دولت جهت تنظیم بازار مسکن
راهکار دولت جهت تنظیم بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، برنامه دولت برای ساماندهی بازار مسکن بکارگیری سیاست ‌های حمایتی در حوزه ساخت و ساز مسکن و اجاره بها است. بنا بر اظهارات کارشناسان بازار اجاره بها در سبد هزینه خانوار‌ها بسیار تعیین کننده است و دولت تصمیم دارد به منظور حمایت از اقشار ضعیف...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، برنامه دولت برای ساماندهی بازار مسکن بکارگیری سیاست ‌های حمایتی در حوزه ساخت و ساز مسکن و اجاره بها است. بنا بر اظهارات کارشناسان بازار اجاره بها در سبد هزینه خانوار‌ها بسیار تعیین کننده است و دولت تصمیم دارد به منظور حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه تصمیماتی را برای کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره با هدف کاهش فشار بر مستأجرین اتخاذ کند.

طرح اقدام ملی مسکن یکی از برنامه‌ های دولت برای جبران کمبود عرصه در بازار مسکن است که با هدف تأمین مسکن مقرون ‌به ‌صرفه برای اقشار مختلف در دستور کار قرار گرفته است. یکی از دلایل کمبود عرضه در این بازار را می‌توان مسائل مربوط به جذب سرمایه در بخش ساخت وساز دانست. به‌همین منظور در نیمه اردیبهشت‌ ماه سال جاری تفاهم نهایی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای تأمین مالی پروژه‌ های مسکن و حمل و نقل از طریق بازار سرمایه منعقد شد.

در این روش، امکان تأمین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان وجود دارد و اگر بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز، بخشی از صندوق‌ها را اجاره کنند، توان تأمین اعتبار صندوق‌ ها وجود دارد. علاوه بر این، به‌اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی امکان خرید و فروش سهام مسکن که بیشتر با عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد، در بازار سرمایه ایجاد شده است.

 همچنین وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات برای افزایش عرضه مسکن مانند تسهیل در صدور پروانه ساخت، کنترل قیمت مصالح و نیز پیگیری طرح اخذ مالیات بر خانه‌های خالی برای به‌تعادل رساندن بازار مسکن خبر داده است. اقدامات دولت در حالی قرار است به فروکش کردن تب قیمت ‌ها در بازار مسکن منجر شود که برخی معتقد به‌ وجود حباب در این بازار و در انتظار سقوط قیمت‌ ها هستند.  این در حالی است که به عقیده کارشناسان اقتصادی مسکن، مساله اصلی این بازار، کمبود عرضه است که با مداخلات مقطعی جبران نمی ‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • سعید
    سعید1400/02/12 - 09:30 پاسخ

    سلام. تا زمانی که سیمان ۴۸۰۰۰نتومان هست و گیر نمیاد میلگرد۱۴۰۰۰ تومان یه زانوی آب ۳۸۰۰۰ تومان و.... چجوری ملک باید ارزون بشه. دلار گرون میشه قیمتها می‌ره بالا ‌ دلار میاد پایین بازم قیمتها می‌ره بالا. مسئولین هم فقط زبانی میگن درست میشه ولی در عمل هر چی میگن برعکس میشه. الان من ساختمان دارم می‌سازم با این مصالح گران . چجوری بعد که تمام شد اگر مسئولین به قولشون عمل کردن و مصالح ارزون شد بیام واحد‌های ساختمان رو ارزون بدم؟اون وقت ۲سال دویدم سرمایه گذاشتم کی میاد ضرر من رو میده، دولت میخواد قیمت بیاد پایین عوارض شهرداری رو کم کنه مصالح رو پروانه سهمیه بده .از سازنده حمایت کنه تا قیمت تمام شده بیاد پایین .اونوقت قیمت برای مصرف کننده هم میاد پایین.

  • کیان
    کیان1399/04/03 - 11:24 پاسخ

    اصن قیمتا رو نمیارن پایین .. مطمئن باشید