رویای محال خانه دار شدن

رویای محال خانه دار شدن
رویای محال خانه دار شدن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بررسی‌ ها درباره فاصله‌زمانی خانوارهای ایرانی تا صاحب ‌خانه شدن و هم چنین فشار اجاره‌ بها در سبد معیشت مستاجرها نشان می ‌دهد. دو سال پپایی رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها در غالب شهرها سبب شده است شرایط دسترسی به مسکن وضعیت غیرعادی پیدا کند...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بررسی‌ ها درباره فاصله‌زمانی خانوارهای ایرانی تا صاحب ‌خانه شدن و هم چنین فشار اجاره‌ بها در سبد معیشت مستاجرها نشان می ‌دهد. دو سال پپایی رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها در غالب شهرها سبب شده است شرایط دسترسی به مسکن وضعیت غیرعادی پیدا کند. در کل کشور  با احتساب میانگین قیمت خانه و درآمد سالانه در سال ۹۸  شاخص طول انتظار برای صاحب خانه‌ شدن به ۸/ ۲۲ سال رسیده است.

 مفهوم این شاخص آن است که هر خانوار ایرانی با لحاظ نرخ متعارف پس ‌انداز که حدود ۳۰ درصد درآمد است، می ‌تواند پس از حداقل ۲۲ سال، صاحب یک واحد مسکونی ۱۰۰ متر مربعی شود. البته این شاخص با فرض ثابت ماندن قیمت مسکن یا برابری میزان افزایش دستمزد ها با تورم سالانه مسکن محاسبه شده است. اما مطابق روند گذشته، معمولا به دلیل غفلت سیاست‌ گذار از تعدیل به موقع توان خرید مسکن، این شاخص همواره افزایش یافته است. در بازار اجاره‌ نشین‌ ها نیز به‌ طور میانگین ۲۷ درصد از مخارج ماهانه مستاجرها برای اجاره‌ بها هزینه می‌شود. از این رو خانه‌ دار شدن در تهران، نیم ‌قرن طول می‌کشد.

درجه سختی خانه ‌دار شدن و تامین مسکن سنجش شد. این سنجش براساس جدیدترین آمار و اطلاعات رسمی از درآمد و هزینه ‌های خانوار در سال ۹۸ و دو شاخص مرتبط با تامین مسکن براساس این درآمد و هزینه است. دسترسی به مسکن و سهم اجاره مسکن از سبد هزینه‌ های خانوار دو شاخص جهانی است.
در مقطع فعلی نیز دو دسته سیاست کلی در بخش مسکن در مرحله طراحی و اجرا قرار دارد. یکی از این سیاست‌ ها ناظر بر ساخت مسکن ارزان یا اصطلاحا خانه ‌سازی دولتی است که در قالب طرح اقدام ملی مسکن کلید خورده است.سیاست دیگر نیز پیشگیری از تکرار جهش قیمت مسکن و اجاره‌ بها با استفاده از ابزار های مالیاتی است. ویژگی مقطع زمانی فعلی این است که جهش کم‌ سابقه قیمت مسکن رخ داده است.

طی یک سال ۹۸ میانگین رشد سالانه قیمت مسکن نزدیک ۶۰ درصد و در سال ۹۷ نیز حدود ۷۰ درصد بوده است. هر چند در سال ۸۸ میزان تورم سالانه مسکن بیش از ۸۰ درصد بوده و آنچه در دو سال اخیر رخ داد، رکورد سال ۸۸ را تغییر نداده است، اما از آنجا که در مقطع کنونی طی دو سال پیاپی قیمت مسکن و اجاره‌بها جهش کرد، وضعیت اکنون برای خانه ‌اولی‌ها و مستاجران بسیار بغرنج است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • علی
    علی1399/04/04 - 11:45 پاسخ

    بهتره دیگه از خرید خانه صرف نظر کنیم ،وبا پس انداز خو د به فکر خرید یک قبر چند طبقه باشیم والا در اون دنیا هم بی خانمان میمونیم ،،آنچنان رونق اقتصادی رو .......... ‌‌‌‌‌‌.....