فرصت سوزی در بازار مسکن

فرصت سوزی در بازار مسکن
فرصت سوزی در بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، عدم توان مالی متقاضیان در بازار مسکن طی ماه های اخیر و بی عملی متولیان مسکن سبب شده تا متقاضیان مصرفی در برابر تورم ملکی تسلیم شوند و به شکل خروج از بازار اعتراض خود را به گرانی های اخیر نشان دهند.

طی ماه‌های اخیر خانه‌ اولی‌های ثبت‌نام‌کننده برای وام صندوق یکم، به دلیل ناتوانی از...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، عدم توان مالی متقاضیان در بازار مسکن طی ماه های اخیر و بی عملی متولیان مسکن سبب شده تا متقاضیان مصرفی در برابر تورم ملکی تسلیم شوند و به شکل خروج از بازار اعتراض خود را به گرانی های اخیر نشان دهند.

طی ماه‌های اخیر خانه‌ اولی‌های ثبت‌نام‌کننده برای وام صندوق یکم، به دلیل ناتوانی از خرید با مبلغ این وام ونبود فایل دارای قیمت متناسب با سقف وام پرداختی مجبور شده اند که یا از دریافت تسهیلات انصراف  دهند و یا به خریدی نامتناسب با آنچه می خواستند تن دهند تا در آینده در صورت وجود ثبات بازار به توانند خریدشان را به احسن تبدیل کنند.

باید عرضه وام در استطاعت اکثریت تقاضای مصرفی باشد. برخی اطلاعات آماری از شبکه بانکی نشان می‌دهد، در ماه‌های اخیر با توجه به شرایط سخت اقتصادی خانوارها ناشی از تورم عمومی، مطالبات غیرجاری در حوزه اقساط وام مسکن افزایش پیدا کرده است. در این شرایط، چنانچه افزایش سقف وام بدون لحاظ فاکتور «استطاعت بازپرداخت» اتفاق بیفتد، اثر چندانی در کمک مالی به متقاضیان نخواهد داشت.

برای احیای این بازار می توان پنج مرحله را برای گذار از رکود در نظر گرفت: در گام اول، شرایط استفاده از وام خانه‌اولی را بدون نیاز به اعتبار اضافی، تسهیل کرد به عبارتی در حال حاضر این وام به آپارتمان‌های حداکثر ۱۵ سال ساخت تعلق می‌گیرد. در صورت افزایش سقف واحدهای مشمول این تسهیلات به ۲۰ سال، امکان خرید ملک با قیمت کمتر و در نتیجه کارآیی بیشتر وام برای خانه‌اولی‌ها به‌وجود می‌آید. این پیشنهاد اخیرا توسط سیاست‌گذار پولی، وتو شد اما می‌تواند مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

 

در گام دوم، افزایش سقف فعلی وام اوراق در تهران از ۶۰ میلیون به ۸۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود. این سقف در سایر شهرها نیز به همین نسبت قابل افزایش است. سومین وجه این بسته نیز بر افزایش سقف وام یکم از ۸۰ میلیون فعلی در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان تاکید دارد. در گام چهارم، لازم است طول انتظار و سپرده‌گذاری و همچنین مبلغ سپرده در صندوق یکم با توجه به شرایط بازار مسکن تعدیل شود تا خانه‌اولی‌ها بتوانند در مدت زمان نه چندان طولانی و سپرده کمتر، از این تسهیلات استفاده کنند.

 

در گام پنجم نیز باید قفل بازار تسهیلات لیزینگ باز شود. بانک‌ها اگر بتوانند تسهیلات لیزینگ با نرخ سود روز بازار به دهک‌های متوسط رو به بالا پرداخت کنند، دو اتفاق مثبت به نفع بازار خانه اولی‌ها رقم می‌خورد. از یکسو، واحدهای مسکونی متراژ پایین و متوسط در بازار برای خرید خانه‌اولی‌ها به‌واسطه رونق جریان تبدیل به احسن ملک، افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه سطح قیمت آپارتمان‌ها در گروه متراژی کمیاب، تعدیل می‌شود و از سوی دیگر، بانک‌ها با تامین منابع ناشی از دریافت سود روز از تسهیلات لیزینگ می‌توانند تسهیلات خرید مسکن متقاضیان نیازمند حمایت را افزایش دهند.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین وضعیت بازار آهن، بازار فولاد و بازار مسکن به اتاق خبر سایت آهن پرایس مراجعه نمایید

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)