نوسان ضرایب قیمتی فولاد

نوسان ضرایب قیمتی فولاد
نوسان ضرایب قیمتی فولاد

آهن پرایس : خبرها و نامه‌نگاری‌ها از تصمیم وزارت صمت برای کاهش مجدد قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس‌کالا حکایت دارد. به‌صورت دقیق‌تر در شیوه‌نامه مدیریت بازار فولاد قیمت‌های پایه برای عرضه محصولات فولادی در بورس‌کالا به‌...

آهن پرایس : خبرها و نامه‌نگاری‌ها از تصمیم وزارت صمت برای کاهش مجدد قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس‌کالا حکایت دارد. به ‌صورت دقیق‌ تر در شیوه‌نامه مدیریت بازار فولاد قیمت‌های پایه برای عرضه محصولات فولادی در بورس‌کالا به‌صورت کلی ۸۰‌درصد بهای فوب منطقه CIS تعیین شده بود که همین رقم هم به انتقادات بسیاری منتهی شد ولی در اظهارنظر اخیر وزیر صمت، این میزان به ۷۰درصد کاهش یافت. این تصمیم تاکنون با مقاومت بورس کالا روبه‌رو شده و البته از لحاظ قانونی، اجرای آن در این ساز و کار با نظر وزیر صمت، به تایید در شورای‌عالی بورس نیاز دارد.

تورج امینی، دبیرانجمن نوردکاران فولادی ایران اذعان داشت: تمام نوردی‌هایی که هفته قبل خریدشان را انجام دادند یا ضرر می‌دهند یا نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند، چون کسی میلگردشان را نمی‌خرند؛ حال در شرایطی که بازار در رکود است، کاهش ضریب حتی تا 50 درصد نیز توجیه ندارد. واقعا به چه دلیل شاخص قیمت‌ها در بورس کالا 80 درصد نرخ‌های جهانی تعیین شده، در حالی که شاخص قیمتی سنگ آهن و مواد اولیه ریالی است؟در شرایط کنونی، تولیدکنندگان فولاد سنگ آهن خود را براساس همان قیمت پایه 98 تومانی می‌خرند، اما نوردکاران فولاد مورد نیازشان را با قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند. 
برای فولاسازان فرقی ندارد ضریب قیمت‌های پایه 70 درصد باشد یا 80 درصد؛ زیرا تمام فعالیت‌ها و معاملات فولادی‌ها براساس ریال انجام می‌شود، اما شاخص قیمتی مواد اولیه مورد نیاز نودرکاران، تابع قیمتهای CIS و نرخ دلار است. 

سجاد غرقی، نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران این تغییر ضریب بیشتر مربوط به انتهای زنجیره می‌شود و بر تولیدکنندگان شمش، مقاطع طویل، ورق و لوله و پروفیل اثر می‌گذارد؛ اما سؤال ما در بخش معادن این است که چرا این درصدها در ابتدای زنجیره و کنسانتره تغییر خاصی نمی‌کند و مدت‌هاست که ضرایب قیمتی سنگ آهن، کنسانتره و گندله ثابت مانده است؟ بهتر است به همان میزان که ضرایب و درصدها برای شمش تعیین می‌شود، قیمت پایه برای سنگ آهن هم به همان صورت تعیین شود، یعنی می‌توان مبنای قیمت برای تعیین قیمت پایه سنگ آهن را بر پایه نرخ‌های اعلام‌شده در نشریه متال بولتن یا هر نشریه دیگر جهانی در نظر گرفت و رقابت در خریداری از این قیمت‌ها آغاز شود. بحث ما در بخش معدن کماکان روی درصدهای ضرایب قیمتی محصولات بالادستی زنجیره فولاد است، اما در حال حاضر بیشتر بحث‌ها در خصوص قیمت پایه شمش است و در مورد سنگ آهن و کنسانتره هیچ صحبتی نمی‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)