کنترل قیمت آهن توسط بازارساز

کنترل قیمت آهن توسط بازارساز

بازگشت نرخ دلار به کانال 48 هرار تومانی تحرکات افزایشی بازار آهن را نیز فرونشاند و معاملات بورس کالا روز گذشته نیز نیز گویا با هدف کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایشی شدن نوسانات بازار آهن صورت گرفت...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته ثبات بیشتری در بازار آهن و فولاد حکمفرما شد و قیمت آهن کیلویی در اغلب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما همچنان برخی از مبادی فروش افزایش قیمت داشتند برخی نیز قیمت‌ها را اصلاح کردند.

قیمت دلار نیز که در ابتدای روز در مرز کانال 50 هزار تومان قرار گرفته بود در پایان روز مجددا عقب‌نشینی کرد و هر دلار بازار آزاد حدود 48 هزار و 700 تومان مبادله شد.

بررسی روند بازار آهن

قیمت روز میلگرد آجدار چهارشنبه در اغلب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در شماری از مبادی فروش کاهش 200 تا 500 تومان هم مشهود بود همچنین تعدادی نیز حدود 100 تا 500 تومان قیمت‌ها را بالا بردند...

قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در اغلب بنگاه‌ها و کارخانه‌ها روند ثابتی داشت؛ چند کارخانه ذوب آهن اصفهان و کوثر اهواز حدود 50 تا 150 هزار تومان افزایش قیمت داشتند و چند کارخانه هم در برخی سایزها با کاهش 50 تا 100 هزار تومانی همراه بودند. قیمت ناودانی و نبشی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند و تنها قیمت نبشی اشتهارد حدود 600 تومان افزایش داشت.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل در و پنجره و سایر پروفیل‌ها در بسیاری از مبادی فروش بین 100 تا 500 تومان افزایش قیمت داشت و چند کارخانه هم ثبات داشتند؛ همچنین قیمت لوله داربستی، مانیسمان، قیمت لوله گازی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم بین 100 تا 500 تومان افزایش داشتند.

قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق رنگی شیروانی و ورق روغنی در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت ورق سیاه هم در چند شرکت ثابت بود اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان بین 100 تا 500 تومان افزایشی بود.

همانطور که از آمار برمی‌آید روز گذشته با بازگشت قیمت دلار به کانال‌ها پایین‌تر، در بازار آهن ثبات و آرامش نسبی برقرار شد و کمی از تحرکات و جنب و جوش‌ها کاسته شد و آنطور که از آمار معاملات بورس کالا و دستورالعمل‌ها دستوری مشاهده می‌شود بازارساز در صدد کنترل قیمت روز آهن آلات است و اجازه افزایش قیمت را از کارخانه‌ها سلب کرده است. اگرچه با عرضه‌های اعتباری هم که روز گذشته در بورس کالا مشاهده شد گویا از کاهش بیشتر قیمت‌ها هم جلوگیری کرده است.

در واقع می‌توان گفت برخلاف قاعده بورس کالا که محلی برای کشف قیمت فولاد براساس عرضه و تقاضا است گاهی شاهد تعیین قیمت‌های دستوری هستیم، از سویی دیگر با توجه به اخبار مثبت سیاسی، آرامش نسبی در بازارهای صادراتی و برخی تمهدیات جهت کنترل بازار، از بروز نوسانات چشمگیر افزایشی ممانعت کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افسار بازار آهن در دست دلار

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته نیز حاکی است که از 250 هزار و 121 تن محصول فولادی عرضه شده تنها 58 هزار و 731 تن معامله شد که معادل 24 درصد برآورد شد. از این میزان حدود 211 هزار و 116 تن به میلگرد آجدار اختصاص داشت که تنها 24 درصد آن معامله شد یعنی 51 هزار و 570 تن با قیمت 23 هزار و 577 تومان به فروش رسید که نسبت به معاملات هفته گذشته حدود 300 تومان کاهش داشت.

به عبارتی می‌توان گفت از ابتدای هفته شاهد افزایش حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و کاهش تقاضا هستیم، در واقع با کاهش استقبال از شمش بورسی روز گذشته نیز میلگرد و تیرآهن با کاهش استقبال مواجه شد و بیشترین آمار معاملات هم روی محصولات اعتباری بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)