چالش‌ها و فرصت‌ها در بازار آهن

چالش‌ها و فرصت‌ها در بازار آهن

سه شنبه از اواسط روز شاهد بازگشت آرامش به بازار میلگرد و آرام گرفتن برخی مبادی فروش بودیم به طوری که قیمت میلگرد بعد از افزایش‌های پیاپی، در روز گذشته حدود 500 تا 700 تومان عقب‌نشینی کرد که احتمالا ناشی از عقب‌نشینی قیمت دلار به کانال 56 هزار تومان بود...

آهن پرایس: آنطور که از اوضاع قیمت آهن آلات برمی‌آید به ظاهر مبادی فروش آرام گرفته‌اند، اگرچه بازار آهن و فولاد در روز گذشته شاهد نوسان قیمت در مقاطع فولادی مختلف بود اما بسیاری از حوزه‌ها نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

به نظر می‌رسد توقف روند افزایشی نرخ دلار و اصلاح آن تا کانال 56 هزار تومان در ثبات قیمت آهن آلات بی‌تأثیر نیست، گفتنی است هر دلار بازار آزاد که در کانال 57 هزار تومانی معامله می‌شد، در پایان روز گذشته 56 هزار و 650 تومان اعلام شد.

 در همین راستا قیمت روز میلگرد در برخی کارخانه‌ها با افزایش 200 تا 500 تومانی روبه‌رو شد، در حالی که برخی دیگر قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند اما با این حال کف قیمت میلگرد در کانال 24 هزار تومانی گزارش شد.

گفتنی است قیمت میلگرد میانه در سایزهای استاندارد 25.100 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور 24.610 تومان و قیمت میلگرد ابرکوه هم 24.300 تومان گزارش شد که همگی روند افزایشی داشتند.

طی چند روز گذشته که قیمت آهن آلات حدود 500 تا 1000 تومان افزایش یافت، قیمت روز تیرآهن به ویژه در کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز رو به افزایش بود؛ به این صورت که قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها 90 تا 120 هزار تومان افزایش را تجربه کرد، به استثنای کارخانه کوثر اهواز که ثبات قیمت داشت.

قیمت ورق سیاه st37 و st52 و انواع ورق گرم در کارخانه‌های فولاد مبارکه و کاویان با افزایش 200 تا 700 تومانی به فروش رسید، اما قیمت ورق سیاه گیلان و اکسین ثابت اعلام شد. قیمت روز ورق‌ گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و قیمت ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها 100 تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی و قیمت پروفیل صنعتی در برخی کارخانه‌ها 200 تا 500 تومان افزایش یافت، اما در برخی دیگر قیمت‌ها ثابت بود. قیمت لوله‌ مانیسمان، قیمت لوله داربستی و قیمت لوله جدار چاه در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده 200 تا 500 تومان افزایش داشتند. قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شدند.

این روزها در کنار افزایش قیمت اهن الات، چالشی که در بازار آهن مشاهده می‌شود اختلال در ارسال بار از سمت کارخانه‌ها است و این در حالی است که بسیاری از خریداران تمایل دارند آهن خریداری شده خود را پیش از تعطیلات عید تحویل بگیرند. به عقیده برخی تأخیر در تحویل کالای فروخته شده ممکن است به کمبود نقدینگی، مشکلات حمل و نقل و... نیز مرتبط باشد؛ اما برخی نیز معتقدند انبار کارخانه‌ها از محصولات انباشته است و کمبودی در موجودی محصولات فولادی وجود ندارد.

طبق گزارش‌ها امروز شاهد عرضه 276 هزار و 578 تنی مقاطع فولادی در بورس کالا هستیم که از این میزان 240 هزار و 672 تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد، 26 هزار و 506 تن تیرآهن و 9 هزار و 400 تن نیز به ورق گرم عرضه شده است. قیمت میلگرد آجدار امروز در بورس کالا 22.694 تومان در نظر گرفته شده است.

همانطور که در گزارش روز گذشته نیز اشاره کردیم استقبال‌ از محصولات عرضه شده به ویژه روی محصولات نقدی ضعیف است که از عمده‌ترین علل آن فاصله قیمت بورس و بازار است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آهن آلات در تب و تاب افزایش

در رابطه با پیش بینی اوضاع بازار آهن در روزهای آتی می‌توان گفت با در نظر گرفتن اتصال گاز صنایع تولیدی از 15 اسفند ماه، در پیش بودن انتخابات و ماه رمضان ممکن است با توقف روند افزایشی قیمت‌ها چه در بازار آهن و چه در قیمت دلار مواجه شویم، یعنی ممکن است دست‌کم در هفته آینده روند بازار با ثبات نسبی همراه باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)