عوامل مؤثر بر وضعیت فعلی بازار آهن

عوامل مؤثر بر وضعیت فعلی بازار آهن

مؤلفه‌های متعددی مانند سیاست تثبیت نرخ دلار، کاهش صادرات مقاطع فولادی، سیاست‌های انقباضی پولی و بانکی، تداوم کاهش تقاضای مصرفی و نبود نقدینگی در بازار اثرات پارامترهایی مانند کاهش حجم عرضه و کمبود گاز را تقریبا خنثی کرده و توان ایجاد نوسانات در بازار داخلی را ندارد.

آهن پرایس: قیمت اهن الات روز گذشته در زیرمجموعه‌های بازار آهن داخل نوسانات متعددی داشت به این صورت که تعدادی از مبادی فروش نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند، در برخی بخش‌ها قیمت اهن افزایش داشت و در شماری از مبادی فروش هم کاهش قیمت داشتیم.

بازار ارز با نوسان جزئی همراه بود و قیمت دلار با کاهش 200 تومانی همراه بود به طوری که قیمت دلار 50 هزار و 450 تومان معامله شد.

نوسانات بازار آهن و فولاد

قیمت میلگرد آجدار در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما برخی کارخانه قیمت میلگرد را با کاهش 50 تا 150 توامنی اعلام کردند. قیمت میلگرد نیشابور ثابت اعلام شد و هر کیلو از آن 22.960 تومان به فروش رسید همچنین قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان هم در هر کیلو 24.200 تومان اعلام شد که ثابت بود. کف قیمت میلگرد همچنان در کانال 22 هزار تومانی قرار دارد.

قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد ابرکوه

قیمت میلگرد امیرکبیر

قیمت میلگرد فایکو

22.700

22.400

23.500

22.900

قیمت روز تیرآهن در بیشتر کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و تیرآهن فایکو در هر شاخه بین 10 تا 150 هزار تومان افزایش داشتند. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت ورق سیاه روز گذشته نیز در چند کارخانه مبارکه و گیلان بین 200 تا 500 تومان افزایش داشت، قیت ورق سیاه کاویان و اکسین در برخی ضخامت‌ها با کاهش 200 تا 400 تومان اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت ورق استیل و انواع ورق سرد در غالب شرکت‌ها کاهش هزار تومانی داشتند.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها نیز در چند کارخانه بین500 تا 1000 تومان افزایش داشت اما برخی کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند؛ همچنین انواع لوله‌های درزدار و بدون درز مانند قیمت لوله مبلی، قیمت لوله داربستی و لوله صنعتی در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی است که در چند هفته اخیر با کاهش دما شاهد کاهش حجم عرضه‌های آهن اسفنجی در بورس کالا بودیم اما رقابت چشمگیری برای خرید این محصول گزارش شد که افزایش قیمت آهن اسفنجی به بیش از از نرم متعادل آن را در پی داشت.

گفتنی است حجم عرضه شمش نیز به نسبت چند ماه گذشته کاهش داشته به طوری که عرضه امروز نیز حدود 155 هزار تن اعلام شده است این درحالی است که در هفته‌های گذشته حجم شمش عرضه شده بیش از 200 هزار تن بگزارش شد.

به عبارتی تقاضای مؤثری که برای شمش عرضه شده در دو هفته اخیر ثبت شد حدود 100 تا 105 هزار تن بود که بیانگر این کاهش تدریجی حجم این محصول بود اما باید گفت این میزان عرضه نیاز تقاضا را مرتفع می‌کند آسیبی به تولیدکنندگان وارد نکرده است.

طبق آمار میانگین نرخ شمش بازار با نرخ پایه شمش در عرضه امروز برابر است؛ این به معنی است که بازار کاملا آرام و در رکود شدید به سر می‌برد و تقاضای محصول مصرفی بسیار اندک است؛ به عنوان نمونه تقاضای میلگرد در بورس کالا که بخش زیادی از حجم مقاطع نهایی بازار داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، کمتر از 5 درصد گزارش می‌شود که یکی از مهمترین علل آن رکود ساخت و ساز است.

اما برخی محصولات مانند تیرآهن و ورق گرم که تولیدکننده انحصاری دارند در وضعیت آشفته‌تری به سر می‌رند، بازار کلاف ورق گرم مبارکه نابسامانی بیشتری نسبت به تیرآهن دارد به طوری که به افزایش بیشتر قیمت پروفیل‌ها منجر شده است.

در واقع این محصولات مشتریان وفادار خود را دارد و نسبت به بازار میلگرد از عمق کمتری برخوردار است، عرضه‌های تیرآهن و ورق در حد اشباع نیست و برخی مواقع در این محصولات موج‌سازی‌هایی صورت می‌گیرد که افزایش قیمت‌ در این محصولات را رقم می‌زند.

در نتیجه آن روز گذشته قیمت پروفیل بین 39.500 تا 39.800 تومان گزارش شد که گویای تداوم روند افزایشی این محصول است، همچنین ورق‌های 6 تا 15 میل مبارکه نیز بین 40 تا 44 تومان اعلام شد که قیمت‌ بسیار بالایی برای این محصولات به شمار می‌رود.

درباره عرضه‌های امروز بورس کالا می‌توان گفت با در نظر گرفتن پارامترهای موجود، تقاضای موثر شمش در دو هفته اخیر بین 105 تا هزار تن اعلام شده است، تعیین عوارض صادراتی که مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی شده است(قیمت شمش صادراتی ایران که تا حدودی افزایش یافت، 480 تا 490 دلار/تن فوب اعلام شد که به دلیل تعیین عوارض 2 درصدی برای شمش و تختال، افزایش 10 دلاری در هر تن افزایش قیمت این محصولات را خنثی کرد) در کنار بازار ثابتی که  در این دو ماه گذشته داشتیم و کمبود گاز و سردی هوا نیز تأثیر قابل توجهی روی بازار نداشته است.

تنها نگرانی امروز بحث کاهش حجم شمش است؛ هر چقدر عرضه‌های اعتباری در بورس کاهش یابد به ویژه در بازار شمش که تعیین‌کننده قیمت زنجیره فولادی کشور است، قیمت سازی کمتری اتفاق می‌افتد و قیمت‌ها به صورت واقعی خواهد بود.

در نهایت باید گفت حجم عرضه‌های اعتباری امروز نسبتا کاهشی است و نهایتا اگر تغییر حجم عرضه نداشته باشیم معاملات شمش امروز تأثیر چندانی روی نوسانات و معاملات بورس نخواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نابسامانی قیمت آهن و ورق

در واقع تقاضای محسوسی روی محصولات مصرفی در بازار داخلی و خارجی وجود ندارد و نمی‌توان نوسانات محسوسی در معاملات بورس امروز را انتظار داشت.

در نهایت باید گفت در شرایط فعلی اثرات فاکتورهای متعددی مانند سیاست تثبیت نرخ دلار، کاهش صادرات مقاطع فولادی، سیاست‌های انقباضی پولی و بانکی، تداوم کاهش تقاضای مصرفی و نبود نقدینگی در بازار بیش از سایر پارامترها است و کاهش حجم عرضه و کمبود گاز توان تحریک بازار و ایجاد نوسانات در بازار داخلی و خارجی را ندارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)